Notice: Undefined property: JCategoryNode::$rating_count in /home/jiipeele/public_html/plugins/content/vote/vote.php on line 69

Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono

Nyt se vihdoin on tullut. Kauan odotettu kesä. Viimein on lämmin, aurinko paistaa, luonto on puhjennut kukkaan, koulut päättyvät, loma alkaa! Ja varmasti juuri tuota loman alkamista meistä moni on myös odottanut. Talvi on tuntunut todella pitkältä ja koulussa/työssä on ollut paljon työtä. Aivoja on jouduttu ja saatu käyttää ihan toden teolla. Nyt kuitenkin on lupa hetkeksi unohtaa kaikki koulu ja työ ja nauttia kesästä. Joko sinä olet suunnitellut kesäsi? Mitä aiot tehdä? Oletko lähdössä kenties matkoille? Vai vietätkö kesäsi pelaten tai kavereiden kanssa hengaillen? Vai jotakin ihan muuta?

Itselläni on tulevalle kesälle aika paljon tavoitteita. Listaan on kertynyt paljon asioita, joita ei ole kerinnyt vuoden aikana tehdä. Nämä asiat ainakin tarvitsee hoitaa kesällä, koska silloin on lomaa ja aikaa. Yksi asia listassa on kuitenkin ylitse muiden. Nimittäin, lepo. Viime kesänä en saanut viettää lomaani levätessä, vaan koko ajan oli tehtävä jotakin. Sen on kyllä saanut huomata tämän vuoden aikana. Ei olisi kannattanut touhuta koko lomaa, koska voimat meinasivat loppua kesken tänä keväänä. Tulevana kesänä olen luvannut itselleni aikaa, jolloin saan olla tekemättä yhtään mitään. Näinä hetkinä saan olla kotona, nauttia ja vaikka maata terassilla aurinkoa ottamassa.

Toivon myös, että sinun kesääsi voisi myös mahtua paljon näitä levon hetkiä. Älä tee aikataulua koko lomasi ajaksi, vaan nauti siitä, että saat vain olla. Pidä mielessäsi myös se, että Taivaan Isä on lomallakin joka hetki kanssasi, hän varjelee sinua ja lähettää suojelusenkeleitä tiellesi, hän kuulee rukouksesi, hän näkee sinun jokaisen askeleesi, hän rakastaa sinua!

Näin tahdon toivottaa sinulle Taivaan Isän siunaamaa ja aurinkoista kesää! Nauttikaamme jokaisesta hetkestä!

”Hyvä on sen osa, joka luottaa Herraan. Herra minun Jumalani, kukaan ei ole sinun vertaisesi ps. 40:5-6.”

Eilen vietin pitkästä aikaa illan vanhempieni luona. Paikalla oli myös sisareni ja hänen perheensä. Tuntui todella ihanalta istua ja jutella ulkona auringon paistaessa ja lämmittäessä. Kenelläkään ei ollut kiire, vaan saimme nauttia toistemme seurasta kunnolla ajan kanssa. Tuntui hyvin turvalliselta, kun ympärillä oli paljon rakkaita ihmisiä. Sellaisia, jotka varmasti välittävät minusta, sellaisia, jotka ovat kiinnostuneet minun asioistani ja sellaisia, joiden seurassa oleminen on luonnollista.

Tämän viikon aihe kirkkovuodessa on hyvä paimen. Raamatussa Jeesus vertaa itseään hyväksi paimeneksi. Ja me ihmiset olemme hänen lampaitaan. Jeesus sanoo, että hän pitää jokaisesta lampaastaan huolen. Hän sanoo, että me kaikki lampaat olemme samanarvoisia, yhtä rakkaita, yhtä tärkeitä ja yhtä arvokkaita hänelle. Ketään tämä Jeesus paimen ei siis hyljeksi eikä hylkää. Päinvastoin, jos joku hänen lampaistaan eksyy, hän lähtee sitä hakemaan ja etsii kunnes löytää hänet ja lopuksi kietoo hänet syliinsä isoon halistukseen. Tällä Jeesus haluaa kertoa meille sen, että hänen sylinsä on aina avoin jokaiselle meille.

Jeesus on siis huolehtija, joka huolehtii meistä joka hetki. Toki myös meidän vanhempamme ja muut rakkaat huolehtivat meistä. Mutta se ero heillä on Jeesukseen, että Jeesus myös huolehtii heistä kaikista. Eli suurin huolehtija kuitenkin on Jeesus. Hänen puoleensa me voimme kääntyä milloin vain, missä vain, missä asiassa tahansa. Toivon, että myös sinä voit luottaa siihen, että Jeesus pitää sinusta ja sinun läheisistäsi hyvän huolen. Siunatkoon ja varjelkoon meitä huolehtiva ja rakastava hyvä paimen – Jeesus!

”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden. Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi. Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti Ps. 23:1-4,6.”

”Jumala loi auringon kuun, ja järven ja puut, ihmiset myös. Jumalan on taivas ja maa. Herraa me tahdomme kiittää. Herralle riemulla laulamme kiitosta. Herra me kiitämme nimeäsi.”

Tutun virren sanat. Jokainen meistä on varmasti joskus laulanut tuota virttä. Se on kiitosvirsi Jumalalle. Se on todella hieno virsi. Itselleni tulee usein juuri tämä virsi mieleen näin kevään ja kesän korvilla. Kuten myös koulujen päättyessä laulettava suvivirsi. Jumala loi virressä, on mielestäni todella hienot sanat. Siinä halutaan muistuttaa meille ihmisille, että Jumala on luonut kaiken: luonnon, eläimet, meidät ihmiset, taivaan ja maan. Ja meidän ihmisten tulisi kiittää häntä siitä.

Eilen kävelin takapihallamme, jossa ei todellakaan ole vielä pihaa, vaan pellon rippeitä ja paljon mutaa. Pihanrakennustyöt ovat vasta alkamassa. Se oli ensimmäinen kerta tänä keväänä, kun oikein tarkkaan katselin, mitä sieltä pellon ja mudan keskeltä löytyy. Suurimmat löytöni olivat jättisuuret nurmiröllikasvit, jotka ovat todella isoja ja näyttävät hyvin piikikkäiltä, pajun oksat sekä valkovuokot. Valkovuokot… Oliko meidän takapihallamme todellakin valkovuokkoja? Kyllä. Kesän merkkejä oli aivan lähettyvillä. Ja sitten, löysin vielä leskenlehtiäkin. Sain varmistuksen siitä, että uutta luodaan koko ajan ja kesä on lähestymässä.

Tuntui niin mahtavalta huomata, että kukat, jotka muistuttavat meitä ilmojen lämpenemisestä olivat taas uudelleen heränneet eloon. Jumala oli alkanut luoda jo uutta. Sitä tunnetta on kovin vaikea kuvailla, miltä minusta tuntui nähdä ja kokea Jumalan luomistyötä. Kukat olivat yksi merkki lisää siitä, että Jumala todella on olemassa, ja hän luo uutta koko ajan. Ja ajatella, että Jumala luo kaiken meitä ihmisiä varten. Meistä jokainen tietää, että kasvaakseen kukat tarvitsevat vettä ja lämpöä ja hyvän kasvualustan. Joku ihmettelee, mihin sitten Jumalaa tarvitaan kukkien kasvattamisessa. Jumalaa tarvitaan juuri siihen, että hän antaa kaiken tämän: veden, lämmön, kasvualustan. Kaikki kasvu tulee Jumalalta.

Jos Jumala pitää huolta kukkien ja kasvien kasvamisesta, niin tottahan toki hän pitää vielä parempaa huolta luomistyönsä suurimmista ihmeistä eli meistä ihmisistä. Meidät Jumala on luonut ainutlaatuisiksi ja erilaisiksi. Sen vuoksi saamme kiittää Jumalaa, esimerkiksi laulamalla tuota Jumala loi virttä.

Iloitkaamme siis kaikesta siitä hyvästä, mitä Jumala on luonut.

”Meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät. 1.Kor.8:6”

Tulevana viikonloppuna vietämme vappua.  Vappu on kansainvälinen työväen juhlapäivä, mutta yhtälailla sitä kutsutaan myös kevään alkamisen juhlapäiväksi. Tänä vuonna vappu ei kuitenkaan aloita kevättä, vaan vietämme sitä loppukevään merkiksi.

On hienoa, että voimme juhlia kevättä, auringonpaistetta, lintujen laulua, lumien sulamista, puiden lehtien syntymistä, pihatöiden tekemistä, vaatteiden vähentämistä, valon voittamista… Tätä kaikkea hienoa saamme juhlia tänä vappuna työväen juhlan lisäksi.

Perinteisiin vappujuhliin tietysti kuuluvat vappupallot, ilmapallot, serpentiini, nakit, perunasalaatti, munkit, tippaleivät, sipsit, karkit, sima, limut… Tätäkin listaa olisi voinut jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Eli vappuun kuuluu hauskanpito.

Tänä vappuna saamme erityisesti iloita vielä viime viikonlopun ilosanomasta eli pääsiäisestä. Siitä kuinka Jeesus nousi kuolleista, jotta me ihmiset saisimme elää. Jeesus haluaakin, että me saisimme iloita ja juhlia. Tänä vappuna voisimme juhlia muiden asioiden lisäksi sitä, että Jeesus haluaa olla kanssamme aina ja kaikkialla. Sitä, että Jeesus haluaa kuulla rukouksemme. Sitä, että me saamme luottaa häneen. Ja ennen kaikkea sitä, että hän haluaa huolehtia meistä, suojella meitä, olla meidän turvanamme.

Pyytäkäämme siis Jeesukselta vapun viettoon iloista mieltä. Tehdään tästä vapusta hieno juhla. Annetaan Jeesuksen olla mukana kevään aurinkoisessa juhlassamme.

Minun onneni on olla Herraa lähellä. Ps. 73:28”

 

 

 

Tällä viikolla olen vieraillut Ylöjärven monilla alakouluilla kertomassa pääsiäiskertomusta, hiljaisen viikon tapahtumia eri-ikäisille oppilaille. Kertomus alkoi palmusunnuntaista, jolloin Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin pääsiäisjuhlille ja ihmiset hurrasivat hänelle ja huusivat yhteen ääneen: Hoosianna, Herra auta! Kertomukseen sisältyi myös Jeesuksen opetuksia toisten ihmisten kohtaamisesta ja Jumalan valtakunnasta. Kiirastorstaina Jeesus oli viettämässä yhteistä, viimeistä ateriaansa yhdessä opetuslasten kanssa. Pitkäperjantain kohdalle oli laitettu kolme ristiä, joista keskimmäinen oli Jeesuksen. Jeesus kuoli ristillä, mutta kolmantena päivänä naisten tullessa haudalle he huomasivat, että hauta oli tyhjä. Oli tapahtunut pääsiäisen ihme: Jeesus oli noussut ylös kuolleista!

Oli todella ilo vierailla eri luokissa. Oli ihanaa viedä pääsiäisen ilosanomaa ylösnousseesta Jeesuksesta eteenpäin oppilaille. Pääsiäiskertomusta kertoessani sain aina uudelleen ja uudelleen iloita siitä, että pääsiäisen sanoma on iloinen ja tarkoitettu ihan jokaiselle ihmiselle. Pääsiäisen sanoma tuo tullessaan niin paljon hyvää. Saamme luottaa siihen, että Jeesus on aina kanssamme. Hän on joka hetki lähellämme, kuulee meidän rukouksemme, antaa meille anteeksi pahat tekomme ja lupaa meille iankaikkisen elämän. Tätä kaikkea on pääsiäisen ilosanoma ja vielä paljon enemmänkin. Toivon, että mahdollisimman moni saisi olla osallisena tästä sanomasta.

Tutun pääsiäisvirren sanojen kera haluan toivottaa sinulle ja perheellesi aurinkoista pääsiäisen aikaa. Taivaan Isä siunatkoon teitä!

Lensi maahan enkeli,

joutuisampi tuulta.

Suuren kiven vieritti

hän syrjään haudan suulta.

Suuren kiven vieritti

hän syrjään haudan suulta.

 

Kivelle hän istahti,

puhui iloisesti:

Jeesus nousi haudastaan

ja elää ikuisesti.

Jeesus nousi haudastaan

ja elää ikuisesti.

 

Niin kuin taivaan enkeli,

mekin iloitsemme.

Saamme rientää kertomaan

nyt elää Jeesuksemme.

Saamme rientää kertomaan

nyt elää Jeesuksemme.

 

Toivottaa: Laura Järvinen

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja