HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Jeesuksen aikana eli mies nimeltä Johannes Kastaja. Raamattu kertoo Johannes Kastajasta, että hän julisti Juudean autiomaassa sanomaa: Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle! Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö. Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista, joka puolelta Juudeaa ja kaikkialta Jordanin ympäristöstä. Ihmiset tunnustivat syntinsä eli kaikki pahat tekonsa, jonka jälkeen Johannes kastoi heidät Jordanissa. Johannes Kastaja tiesi kuitenkin, että hänen jälkeensä tulisi vielä väkevämpi, joka ei kasta ainoastaan vedellä vaan Pyhällä Hengellä ja tulella.

Eräänä päivänä Johannes Kastajan luo tuli Jeesus. Hän pyysi Johannesta kastamaan hänet Jordanissa. Johannes kastoi Jeesuksen ja samalla hetkellä taivas aukeni ja Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.   

Olet varmaan saattanut jo aikaisemmin kuulla jossakin tilanteessa tai lukea Raamatusta Johannes Kastajasta ja Jeesuksen kasteesta. Tiesitkö myös sen, että Jeesuksen kuoltua ristillä ja kolmantena päivänä noustuaan ylös kuolleista, hän ilmestyi opetuslapsilleen ja sanoi heille: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti (Matt.28:18-20).

Jeesus siis antoi meille käskyn, jota me kristityt edelleen noudatamme. Kaiken aikaa ihmisiä kastetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Ehkä sinutkin on kastettu, minut ainakin on. Mutta mitä se kaste sitten oikein hyödyttää? Kasteessa vauva, lapsi, aikuinen, vanhus, kuka tahansa kastettu liitetään kotiseurakunnan jäseneksi eli minun tapauksessani Ylöjärven seurakunnan. Kasteessa ihminen liitetään myös koko maailman laajuisen kirkon jäseneksi eli koko Jeesuksen kirkon jäseneksi. Ja nimenomaan tämä jäsenyys on tärkeä. Minut on jo vauvana kastettu tähän jäsenyyteen ja se jäsenyys pitää edelleen. Saan olla Jeesuksen oma. Saan kuulua hänen seurakuntaansa. Saan turvata häneen kaikkina elämäni päivinä ja hetkinä, niin hyvinä kuin vaikeinakin aikoina. Kasteessa Jumala kutsuu myös jokaisen nimeltä omakseen. Kasteessa ihminen saa myös jotakin, minkä vain Jumala voi hänelle lahjoittaa: uskon, armon ja siunauksen.

Otapa selvää onko sinutkin kastettu kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Kysy vaikka vanhemmiltasi tai kummeiltasi asiasta. Kannattaa samalla kysellä myös tarkemmin kastepäivästä: keitä siinä oli mukana, millainen sää silloin oli, kuka pappi minut kastoi, onko päivästä valokuvia…

Näin saamme jäädä luottavaisin mielin myös tänään Kolmiyhteisen Jumalamme rakkauden ja siunauksen varaan. Mukavia talvipäiviä!

" Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Apt.2:38"


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja