HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Eräänä päivänä Jeesus kulki Sykar-nimisen kaupungin ohitse. Matkasta uupuneena hän istahti kaivolle. Eräs samarialainen nainen tuli kaivolle noutamaan vettä. Jeesus pyysi hänen juoda hänen astiastaan. Nainen ihmetteli, kuinka juutalainen mies pyytää vettä samarialaiselta naiselta, eiväthän juutalaiset saa olla missään tekemisissä samarialaisten kanssa.  Nainen ei nimittäin tiennyt kenen kanssa hän puhui. Jeesus sanoi naiselle: Jos tietäisit minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä ja hän antaisi sinulle elävää vettä. Nainen pyysi Jeesukselta elävää vettä. Jeesus ja nainen jatkoivat keskusteluaan ja lopulta nainen tajusi, että mies, joka oli pyytänyt häneltä vettä, olikin Jeesus, joka lupasi antaa hänelle elävää vettä.

Jeesus puhuu elävästä vedestä vertauskuvallisesti. Mielestäni se on hieno vertauskuva. Jeesus puhuu vertauskuvallisesti siitä, mitä hän voi häneen uskoville eli hänen lapsilleen antaa. Tästä elävästä vedestä minäkin Jeesukseen uskovana saan joka päivä nauttia. Se vesi tuo elämääni paljon hyvää. Tässä muutamia esimerkkejä:

  • Saan olla rakastettu. Tiedän, että Jeesus rakastaa minua ja paljon. Jeesuksen rakkaus on käsittämättömän suurta. Se on suurempaa, kuin omien vanhempieni rakkaus minua kohtaan.
  • Saan luottaa siihen, että Jeesus on kuollut kerran ristillä minun tähteni. Sen vuoksi saan tunnustaa Jeesukselle kaikki virheeni, erehdykseni, pahat tekoni kaikki syntini ja saan pyytää Jeesukselta anteeksi ja hän lupaa unohtaa kaikki ne ja antaa minulle anteeksi.
  • Saan luottaa siihen, että Jeesus kuulee kaikki rukoukseni ja rukoilee myös minun puolestani. Voin kertoa Jeesukselle mitä vaan, eikä hän levittele asioitani eteenpäin.
  • Saan Jeesukselta lahjaksi Pyhän Hengen, joka uudistaa sydämeni ja antaa minulle uutta voimaa ja rohkeutta kaikkiin elämäni tilanteisiin.
  • Saan luottaa siihen, että Jeesus haluaa minulle pelkkää hyvää. Aina minusta ei kuitenkaan tunnu siltä, kun elämässäni tapahtuu inhottavia asioita, mutta jälkikäteen saan huomata, että Jeesus on todella pitänyt minusta huolta ja välittää minusta.
  • Saan kokea, että Jeesus pystyy tekemään minut iloiseksi. Hän antaa minulle rohkeutta tilanteisiin, joissa pelottaa. Hän auttaa minua olemaan kärsivällinen silloin, kun en jaksaisi enää odottaa. Hän auttaa minua selviytymään silloin, kun on vaikeaa. Hän lohduttaa minua silloin, kun olen surullinen. Saan siis joka päivä kokea sen, että Jeesus on jokaisessa elämäni hetkessä mukana.
  • Saan luottaa siihen, että kerran pääsen Jumalan luokse taivaan kotiin, ikuiseen iloon.

 

Tällaista elävää vettä minä Jeesukselta saan ja paljon enemmän. Aika hienoa!

”Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä. Joh.4:13–14.)”


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja