Käyttäjän arvio: 5 / 5

HyväHyväHyväHyväHyvä
 

Minä uskon Jumalaan, sanotaan uskontunnustuksessa. Mitä tuo usko oikein on? Voinko uskoa, vaikka epäilenkin? Olenko kristitty, vaikka en ymmärräkään kaikkia kristinuskon opetuksia?

Usko Jumalaan on pohjimmiltaan elämänasenne, jossa turvaudutaan Jumalaan. Uskova ihminen ajattelee, että en ole yksin vaan hyvä Jumala on kanssani.

Äkisti ajatellen voi tuntua pelottavaltakin se, että Jumala näkee minut ja tietää kaikki ajatukseni. Ajattelenhan välillä tosi typeriä asioita, eivätkä kaikki tekoni kestä päivänvaloa.

Jumalaa ei kuitenkaan tarvitse pelätä tai jännittää. Hän on hyvä ja ymmärtäväinen. Hän on samanlainen kuin tosi hyvä ystävä. Hyvä ystävä ei hämmästy tai kauhistu mistään, sillä hän ymmärtää sinua ja välittää sinusta.

Jumalaan uskomista voi helpottaa se, että ajattelee hänet näkymättömäksi ystäväksi. Hänelle voi milloin vain puhua siitä, mikä huolestuttaa tai vaivaa mieltä. Häntä voi pyytää auttamaan silloin kun on vaikeaa.

Jumala on koko maailman luoja. Siksi kaikki hyvät asiat ovat pohjimmiltaan hänen lahjojaan. Tästä syystä uskoon kuuluu myös kiittäminen. Kiitämme Jumalaa siitä, mitä hyvää hän on antanut meille toisten ihmisten tai vaikkapa iloisten ”sattumusten” kautta.

Epäily ja epävarmuus kuuluvat uskoon.

Moni miettii, voiko hän sanoa kirkossa uskontunnustusta. Se kun alkaa sanoilla ”Minä uskon Jumalaan”. Uskontunnustus ei kuitenkaan ole pelkästään sen kertomista, mitä ihminen uskoo. Se on myös uskon pyytämistä. Siksi epäileväkin voi lausua uskontunnustuksen.

 

Sormenpäät uskovat

Ristin merkin tekeminen on myös hyvä keino ilmaista uskoaan.

Se tehdään niin, että laitetaan peukalo, etusormi ja keskisormi yhteen. Sitten niillä kosketetaan otsaa, sitten rintakehää, sitten toista olkapäätä ja sitten toista. Näin piirretään ristin merkki omaan kehoon.

Otsan koskettamisella pyydämme siunausta ajatuksillemme, rintakehän koskettaminen tarkoittaa tunne-elämää ja olkapäiden kautta pyydämme voimia tekoihimme.

Ristin merkin tekemistä kannattaa harjoitella itsekseen ja tunnustella, miltä se tuntuu. Se voi tuntua yllättävän hyvältä ja rauhoittaa mieltä.

Ristin merkki on eräänlainen ruumiin rukous. Sen voi tehdä silloinkin, kun mieli ja ajatus oikein suostu uskomaan. Silloin koko keho voi rukoilla ja turvautua Jumalaan ristin merkin kautta.

Tästä syystä kristityt ovat tehneet ristin merkkejä kautta aikojen. Ristin tekeminen on rukousta silloinkin, kun sen tekeminen näyttää huolimattomalta ja miltei automaattiselta ”sohimiselta”.

 

Moni uskoo mutta ei puhu siitä

Ihmiset kertovat harvoin julkisesti, että he uskovat Jumalaan.

Koska ihmiset ovat erilaisia, myös heidän uskonsa on erilaista. Toiset luottavat vahvasti Jumalaan, toisten uskoon kuuluu paljon epäilyä.

Lisäksi ihmisten käsitykset Jumalasta ovat erilaisia. Jotkut tuntevat hyvin kirkon opetuksen ja kokevat sen omakseen.

Osa ihmisistä sanoo, että he kyllä uskovat Jumalaan, mutta eri tavalla kuin kirkko opettaa. Ehkä moni heistä ei tiedä kovin hyvin, mitä kirkko opettaa. Tästä syystä he luulevat uskonsa poikkeavan tuntuvasti kirkon opetuksesta.

Tosiasiassa kirkon jumalakuva on hyvin väljä ja avara. Tämä johtuu siitä, että Jumala on salattu ja näkymätön. Siksi häntä ei voi määritellä kovin tarkasti ja lopullisesti. Kirkkoon mahtuu hyvin monenlaisia käsityksiä Jumalasta.

 

Usko kasvaa monella tavalla

Eri elämänvaiheissa usko on erilaista. Lapsi uskoo lapsen lailla, nuori nuoren tavalla ja aikuiset omien persooniensa värittämällä tavalla. Monille nuorille usko vahvistuu ja syvenee rippikoulussa.

Jossakin elämäntilanteessa uskonasiat saattavat tulla hyvin tärkeiksi ja omakohtaisiksi. Silloin saatetaan puhua uskoon tulemisesta.

Ihmisten mielikuvissa käy helposti käy niin, että voimakkaasti uskoon tulleita ihmisiä pidetään jotenkin parempina kristittyinä. Näin ei kuitenkaan pitäisi ajatella. Usko on yhtä arvokasta riippumatta siitä, miten se on alkanut.

Joku on uskonut lapsesta asti. Toisella uskonasenne on tullut elämään vähitellen eikä hän osaa sanoa mitään hetkeä tai tilannetta, jolloin hän olisi erityisesti herännyt uskoon.

Heidän uskonsa on yhtä aitoa ja todellista kuin niiden, jotka kokevat tulleet uskoon.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja