Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Lehdet ovat täynnä juttuja julkkiksista eli kaikkien tuntemista ihmisistä. Joku laulaja on tehnyt uuden levyn, leffatähti on eronnut tai mennyt naimisiin, tunnettu poliitikko on sanonut jotakin tai presidentti on matkustanut jonnekin. Joidenkin lehtien päätarkoitus on kertoa julkkiksista.

Julkisuuteen päästään tekemällä jotakin, jonka kaikki huomaavat ja josta lehdet haluavat kirjoittaa. Helpoiten pääsee otsikoihin, kun tekee kauhean rikoksen. Esimerkiksi pankkirosvosta tulee hetkessä kaikkien tuntema ihminen.

Suurin osa julkkiksista on viihdealan ihmisiä. Elokuvien ja televisiosarjojen kasvot tulevat nopeasti kaikille tutuiksi. Musiikintekijöistä voi tulla nopeasti kuuluisia, jos heillä on onnea.

Myös poliitikot esiintyvät usein lehdissä ja uutisissa. He tutkivat sitä, miten maan asioita pitäisi hoitaa ja kertovat sitten lehdille mielipiteistään. Näin poliitikoista tulee julkisia ihmisiä ja vähitellen julkisuus alkaa kiinnostumaan myös heidän henkilökohtaisesta elämästään.

 

Suuret sankarit ja konnat

Kukahan on maailman suurin julkkis? Jos tarkoitetaan sitä, kenellä on eniten valtaa maailmassa, se lienee on Amerikan presidentti.

Jos taas tarkoitamme kysymyksellä sitä, kenestä ihmiset puhuvat eniten, vastaus riippuu siitä, mitä ikäryhmää ajattelemme. Nuoret puhuvat ja ajattelevat eniten tunnettuja näyttelijöitä ja musiikintekijöitä. Aikuisten mielessä pyörivät uutisten ihmiset ja tapahtumat.

Julkisuuteenhan tullaan tekemällä jotakin. Suurinta julkkista voikin etsiä kysymällä, kuka on tehnyt sellaista, jolla on suuri merkitys ihmisten elämään. Kun asiaa ajattelee näin, katse kääntyy nopeasti valtiomiehiin, tiedemiehiin ja keksijöihin.

Merkittäviä keksintöjä ovat tietokone, sähkövirta, kirjapainotaito, pyörä ja tulen käyttäminen. Näiden keksijät ovat muuttanet maailmaa.

Valtiomiehet tulevat harvemmin kuuluisiksi hyvien tekojensa takia. Heistä tunnetuimmat ovat yleensä aloittaneet sotia, joiden seurauksena maailmankartta piirretään uudella tavalla.

 

Hyvää tekemällä kuuluisaksi

Eräs henkilö on tullut maailmankuuluksi pelkkää hyvää tekemällä. Hän on Jeesus Nasaretilainen. Kun asiaa tarkemmin ajattelee, hän on maailman tunnetuin ja merkittävin ihminen.

Jeesus toimi julkisuudessa hyvin lyhyen ajan melkein kaksi vuosituhatta sitten. Elämänsä ensimmäiset kolmekymmentä vuotta hän eli kuin kuka tahansa israelilainen puusepän poika. Sitten hän astui julkisuuden valokeilaan, ehkä vuoden tai korkeintaan kolmen vuoden ajaksi.

Hänen lyhyt julkinen toimintansa näytti ulkopuolisista mitättömältä. Mutta se käynnisti tapahtumasarjan, joka muutti historiaa enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia.

Jeesus opetti ihmisiä ymmärtämään, minkälainen Jumala on. Hän kertoi, että jokainen ihminen on Jumalalle rakas ja Jumala pitää kaikista huolta. Jumala kutsuu meitä rakastamaan toisiamme ja tekemään toisillemme niin kuin tahtoisimme itsellemme tehtävän.

 

Ei sittenkään ihan tavallinen julkkis

Jeesus kutsui ympärilleen joukon opetuslapsia. He painoivat tarkasti mieleen Jeesuksen opetukset ja hänen kuoltuaan he kertoivat niitä eteenpäin. Eräässä vaiheessa ne kirjoitettiin muistiin evankeliumeihin, jotka nyt löytyvät Raamatusta.

Kristinusko saa nimensä Jeesuksen mukaan. Uskomme Jeesukseen Kristukseen. Ajanlaskumme lähtee liikkeelle hänen syntymästään. Hänen opetuksiaan luetaan jokaisessa kirkossa joka sunnuntai.

Monien kirkkojen alttaritauluissa kuvataan joku tilanne Jeesuksen elämänvaiheista.

Kristinuskon tärkein merkki on risti. Sekin liittyy Jeesukseen. Hän kuoli ristiinnaulitsemalla. Ristinmerkki kertoo kristityille siitä, että Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden.

Suurin Jeesukseen liittyvä ihme on se, että Jumala herätti hänet kuolleista. Siksi Jeesus on kaikkien Jumalan lasten kanssa joka hetki.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja