Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

- Jumala herätti Jeesuksen kuolleista.
- No mikä ihme se on, Jumalallehan kaikki on mahdollista?
- Ihmeellistä tässä on se, että sama voi tapahtua meillekin
- Ai että elämä voi jatkua kuoleman jälkeen?
- Juuri niin

Pääsiäisen aikana juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta.

Jeesus kuoli ristillä perjantai-iltapäivänä, kunnes Jumala herätti hänet kuolleista joskus sunnuntaiyön tunteina. Sunnuntaiaamuna hänen ystävänsä huomasivat, että Jeesuksen hauta oli tyhjä. Ja kohta Jeesus itse näyttäytyi heille ja vakuutti heidät siitä, että Jumala oli herättänyt hänet kuolleista.

Joku voisi kysyä, mitä kummallista tässä on. Jumalahan on luonut koko maailman, joten miksi Jeesuksen herättäminen kuolleista olisi niin suuri ihme?

Hyvä kysymys. Se auttaa näkemään, missä kohdassa ylösnousemuksen ihme piilee. Emme ihmettele Jumalan kykyä herättää Jeesus kuolleista. Ihmeellistä tässä on se, että Jeesuksen ylösnousemus kertoo, mitä meillekin voi tapahtua. Jumala voi herättää meidätkin kuolleista.

 

Eka ensiksi

Jeesuksen ylösnousemus on eräänlainen ennakkotapaus. Se, mitä tapahtui Jeesukselle, tapahtuu kerran kaikille ihmisille. Niin kuin Jeesus herätettiin kuolleista, niin kaikki muutkin tullaan herättämään.

Tässä on ylösnousemussanoman suuri ihme. Elämä voittaa! Kun ihminen lasketaan hautaan, se ei olekaan hänen elämäntarinansa päätös, vaan kuin pieni tauko, jonka aikana käännetään sivua. Kertomus jatkuu.

Tästä syystä Jeesusta nimitetään Raamatussa kuolleista herätettyjen ”esikoiseksi”. Hänet herätettiin ”esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet”. Esikoinen tarkoittaa joukon ensimmäistä.

Ajatellaanpa perhettä. Perheen esikoinen on sen ensimmäinen lapsi. Jos jollakin on esikoinen, hänellä on muitakin lapsia. Kun Jeesus on kuolleista herätettyjen esikoinen, se tarkoittaa, että ihmiset muodostavat suuren Jumalan lasten joukon, josta ensimmäinen on nyt herätetty kuolleista, Jeesus.

Kaikki muut tullaan kerran herättämään samalla tavalla.

 

Seuraavalla sivulla taivas

Minkälaiseen elämään Jeesus sitten herätettiin? Hän ei palannut tähän näkyvään elämään, vaan hän siirtyi Jumalan maailmaan ja Jumalan todellisuuteen.

Me nimitämme sitä sanalla taivas. Emme tiedä taivaasta muuta kuin sen, että ihmisen on siellä hyvä olla, koska Jumalan hyvyys ympäröi kaiken. Mutta paljon muutakin taivaassa on. Erään kauniin sanonnan mukaan ”siellä sielu on vapaa, siellä ystävät ja rakkaat toisensa tapaa”.

Tällaisia näkymiä pääsiäissanoma avaa eteemme. Elämä voittaa lopussa. Elämän voi kirjoittaa isolla E:llä, koska Jeesus sanoi itsestään, että ”minä olen tie, totuus ja elämä”. Hänen ansiostaan Elämä voittaa.

 

Voiko sitä tietää varmasti?

Moni kyselee, voiko tietää ihan varmasti, että Jeesus herätettiin kuolleista. Uskon asioita kun on aina mahdollista epäillä.

Eräs seikka puhuu kuitenkin lujasti sen puolesta, että jotakin käsittämättömän ihmeellistä tapahtui Jeesukselle.

Jeesuksella oli veli nimeltään Jaakob. Hän ei uskonut Jeesukseen silloin kun Jeesus teki ihmeitä ja opetti Jumalan valtakunnasta. Jaakob luuli päinvastoin, että Jeesus oli ”poissa tolaltaan”. Toisin sanoen, Jeesus parka oli mennyt sekaisin tai tullut hulluksi, niin kuin nykyään sanottaisiin. Samaa mieltä oli Jeesuksen äiti Maria. Jeesuksen lähimmät omaiset eivät siis pitäneet häntä Jumalan Poikana.

Mutta heidän mielensä muuttui Jeesuksen kuoleman jälkeen. Muutaman kuukauden kuluttua Jeesuksen kuolemasta he kuuluivat Jerusalemin alkuseurakuntaan ja uskoivat Jumalan herättäneen Jeesuksen kuolleista.

Ja vielä enemmän, Jeesuksen veljestä Jaakobista kerrotaan, että ylösnoussut Jeesus oli näyttäytynyt hänelle samalla tavalla kuin Pietarille. Toisin sanoen, mies joka vastusti Jeesuksen sanomaa, päätyikin uskomaan siihen, että Jumala oli herättänyt hänet kuolleista.

Samoin vainooja Paavalin mieli muuttui. Ensin hän vastusti kristittyjä, kunnes hän itse kohtasi ylösnousseen Jeesuksen. Silloin hänkin ryhtyi julistamaan sanomaa Jeesuksen ylösnousemuksesta ja sen avaamasta taivastiestä.

Näiden tapausten tähden monet hyvin järkiperäisetkin ihmiset uskovat siihen, että Jumala todella herätti Jeesuksen kuolleista. Elämä voitti silloin, ja voittaa edelleen.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja