Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Raamattu on maailman tunnetuin kirja. Oikeastaan se ei ole yksi kirja vaan kirjakokoelma. Siihen kuuluu 66 kirjaa, jotka ovat syntyneet yli tuhat vuotta pitkän ajanjakson kuluessa.

 

Abraham ja Vanha testamentti

Raamatun suuri kertomus alkaa maailman luomisesta. Sitten luodaan ihminen, josta Jumala piti erityisen hyvää huolta. Mutta ihminen kapinoi Jumalaa vastaan, jolloin hänen läheinen yhteytensä taivaalliseen Isään katkesi.

Tämän jälkeen Jumala otti yhteyttä erääseen Abraham –nimiseen mieheen. Hän teki liiton Abrahamin kanssa. Hän lupasi auttaa ja suojella Abrahamia ja hän lupasi siunata Abrahamista polveutuvaa kansaa. Lisäksi Jumala lupasi, että kerran koko maailma tulisi saamaan saman siunauksen kuin Abraham.

Raamatun loppuosa kertoo, kuinka nämä Abrahamille annetut lupaukset toteutuivat.

Abraham uskoi Jumalan lupaukseen. Ja Jumala teki kuten lupasi. Abrahamin jälkeläisistä kasvoi suuri Israelin kansa. Jumala otti tuon kansan suojelukseensa ja pelasti sen Egyptin orjuudesta Mooseksen johdolla ja antoi sille oman luvatun maan.

Sitten Jumala puhui kansalleen kuninkaiden, profeettojen ja viisaiden miesten kautta.

Mutta Abrahamin saama lupaus ei vielä koitunut kaikkien kansojen sinaukseksi. Sitä varten tarvittiin Jumalan Pojan syntyminen maailmaan.

 

Jeesus, alkuseurakunta ja Paavali

Raamatun toinen osa, Uusi testamentti, kertoo Jeesuksen ja alkuseurakunnan vaiheista.

Jeesus paransi sairaita ja kertoi, minkälainen Jumala on ja mitä hän tahtoo. Jeesus opetti, että Jumala on kaikkien ihmisten Isä ja että hän haluaa suojella, johdattaa ja kasvattaa meitä. Jeesus opetti rukoilemaan sanoilla ”Isä meidän”.

Lisäksi hän muistutti siitä, että ihmisten tulee elää Jumalan tahdon mukaan. Jeesus tiivisti opetuksensa rakkauden kaksoiskäskyyn: ”Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.”

Kaikki eivät kuitenkaan halunneet ottaa vastaan Jeesuksen sanomaa. Lopulta Jeesus pidätettiin ja surmattiin.

Mutta suuri ihme tapahtui, Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Jeesuksen oppilaat kokivat, että Jeesus elää sittenkin ja on heidän kanssaan, vaikka he eivät näekään Jeesusta.

Erityisen tärkeä henkilö oli Paavali. Hän kohtasi ylösnousseen Jeesuksen ja vakuuttui siitä, että Jeesus haluaa hänet palvelijakseen.

Paavalista tuli apostoli, jonka tehtävä oli kertoa sanomaa siitä, että Jumala itse toimii Jeesuksen kautta ja haluaa olla kaikkien ihmisten Jumala.

Näin Abrahamille annettu lupaus oli toteutunut. Jumala ei ole vain Israelin kansan Jumala, vaan kaikki kansat saavat tulla tuntemaan hänet.

Ihminen voi ottaa yhteyttää Jumalaan rukouksen avulla. Voit vaikka sanoa, ”Isä meidän”, ja sitten kertoa ilosi ja huolesi hänelle. Jumala puhuu ihmisille omatunnossa, seurakunnan opetuksessa ja hän voi puhua Raamatun kautta.

Näin Raamatun suuri kertomus alkaa maailman luomisesta ja se päättyy ihmiselle annettuun kutsuun.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja