Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Seiväshyppääjä valmistautuu suoritukseensa. Hän keskittyy, kokoaa ajatuksensa ja tekee ristinmerkin. Sitten hän pinkaisee matkaan.

Miksi ristinmerkki? Ehkä onnea tuomaan, ehkä se rauhoittaa, tai ehkä se on hänen tapansa rukoilla.

Useimmiten ristinmerkkejä näkee kaulakoruissa. Niitä on kaksi erilaista. Toinen on krusifiksi, jossa Jeesus kuvataan ristiinnaulittuna. Se kertoo, että Jeesus on pelastaja ja syntien sovittaja.

Yleisempi on tyhjä risti. Se viittaa Jeesuksen ylösnousemukseen. Juuri tuon ylösnousemuksen takia ristinmerkillä on suuri voima. Raamatussa puhutaan erityisestä Jumalan voimasta, jolla hän herätti Jeesuksen kuolleista. Samalla ylösnousemusvoimalla hän tulee herättämään Jeesuksen omat iankaikkiseen elämään.

Siksi ristit eivät ole vain kivoja koristeita, vaan niissä on jotakin paljon suurempaa.

 

Elämän suuntaviitta

Mikä on elämän tarkoitus? Ristinmerkki antaa oivan vastauksen.

Ristin vaakasuora viiva kertoo, että elämän tarkoitus on rakkauden yhteys muihin ihmisiin. Kun teen hyvää lähellä olevilleni, toteutan elämän perimmäistä tarkoitusta.

Ristin pystysuora viiva nousee maasta taivaaseen. Se muistuttaa Jumalasta, jonka lapsia olemme. Elämän toinen tarkoitus toteutuu puhuessani rukouksessa Jumalalle. Näin risti toimii elämän suuntamerkkinä. Se näyttää, mihin kahteen suuntaan ihminen on tarkoitettu kasvamaan.

Risti on kristinuskon merkki. Siksi se sijoitetaan kirkkorakennuksen korkeimpaan kohtaan. Hautausmaalla ristit julistavat toivoa, joka ulottuu kuoleman tuolle puolelle asti.

Raamatun kanteenkin painetaan risti.

 

Siunaa näin:

Voin siunata itseni tekemällä ristinmerkki. Esimerkiksi iltarukouksen voi päättää ristinmerkkiin. Sen tekeminen voi tuntua ensimmäisellä kerralla vähän hassulta. Siksi sitä kannattaa harjoitella silloin kun kukaan ei näe.

Ristinmerkki tehdään näin.

Kolme sormea, peukalo, etusormi ja keskisormi, liitetään yhteen. Ne kertovat kolmiyhteisestä Jumalasta, Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.

Kaksi sormea, nimetön ja pikkurilli, painetaan kämmenen pohjaa vasten. Ne ovat merkki siitä, että Jeesus on ihminen ja Jumala.

Sitten kolme yhteenliitettyä sormea painetaan otsaan, sydämeen, vasempaan olkapäähän ja lopuksi oikeaan olkapäähän. Näin itseen piirretään ristinmerkki.

Siihen sisältyy pyyntö: siunaa minun ajatukseni (otsa), tunteeni ja tahtoni (sydän) ja tekoni (olkapäät).

 

Täydellinen risti

On olemassa monenlaisia ristinmerkkejä. Minkälainen olisi täydellinen ristinmerkki? Ehkä sellainen, jossa on kolme poikkiviivaa.

Ylin poikkiviiva on lyhyt. Se viittaa Jeesuksen ristiin kiinnitettyyn tauluun, jossa luki Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten Kuningas. Jeesus tosin ei ollut vain juutalaisten kuningas, vaan koko luomakunnan Herra ja Pelastaja.

Keskimmäinen poikkiviiva tarkoittaa sitä ristinpuuta, jolle Jeesuksen kädet kiinnitettiin.

Alin poikkiviiva piirretään vinoon. Se kertoo kahdesta ryöväristä, jotka ristiinnaulittiin Jeesuksen kanssa. Toinen pilkkasi häntä ja toinen pyysi, että Jeesus armahtaisi häntä ja veisi hänet taivaaseen.

Näin täydellinen risti kertoo Jeesuksesta olennaisen. Hän on ihmisten pelastaja.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja