Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Sanalla kirkko on monta merkitystä. Kaikkein tutuin lienee kirkko merkityksessä kirkkorakennus.

Kirkolla tarkoitetaan myös maailmanlaajuista kristittyjen joukkoa. Kirkon muodostavat kaikki, jotka uskovat Jumalaan ja siihen, että Jeesus on Jumalan lähettämä pelastaja.

Sana kirkko tulee kreikan kielen sanasta kyriakee, joka tarkoittaa Herralle kuuluvaa. Kirkko on Herralle Jeesukselle kuuluvien ihmisten joukko. Heistä käytetään myös termiä kristitty eli Kristukseen uskova.

Maailmanlaajuinen kristittyjen joukko on jakautunut moneen kirkkokuntaan. Suurin kirkkokunta on katolinen kirkko. Suomessa eniten vaikuttaa luterilainen kirkko. Neljä miljoonaa suomalaista kuuluu siihen.

Kirkkoomme liitytään kasteen kautta. Kun lapsi kastetaan, hänestä tulee kirkon jäsen ja Jumalan lapsi. Jos joku on kasteen jälkeen eronnut kirkosta ja haluaa liittyä siihen uudestaan, häntä ei tarvitse kastaa toista kertaa. Riittää, kun liittyy kirkkoon. Usein kirkon ulkopuolelle joutunut nuori liittyy kirkkoon rippikoulun yhteydessä.

Suomen luterilainen kirkko on jaettu seurakuntiin. Kussakin seurakunnassa on omat työntekijät ja ne suunnittelevat oman toimintansa. Ihmiset kuuluvat aina siihen seurakuntaan, jonka alueella he asuvat.

 

Minäkö kirkossa?

Monesti kysytään, miksi kirkkoon kannattaa kuulua.

Sana kannattaa ei oikein sovi tähän yhteyteen. Kirkkoon ei kuuluta ensi sijaisesti siksi, että siitä olisi jotakin hyötyä tai etua itselle. Ihmiset ovat kirkon jäseniä, koska he kannattavat kirkon asiaa: he uskovat Jumalaan ja Jeesukseen. Siksi he haluavat kuulua yhteisöön, joka puhuu Jumalasta.

Samalla kirkkoon kuuluminen on palvelutehtävä. Kirkon jäsenet tukevat kirkon työtä. Kirkon työtä taas tekevät seurakunnan työntekijät ja lukemattomat vapaaehtoiset vastuunkantajat. Esimerkiksi varhaisnuorten kerhon vetäjät ovat tällaisia vastuunkantajia.

Kirkkoon kuuluvat osoittavat tukensa kirkolla kahdella tavalla. Pelkästään olemalla kirkon jäsen he sanovat kannattavansa kirkon asiaa. Lisäksi työssä olevat kirkon jäsenet maksavat valtiolle kerättävien verojen yhteydessä kirkollisveroa, jolla rahoitetaan kirkon toimintaa.

Raamatussa kirkkoa verrataan ihmisruumiiseen. Ruumiissamme on monta jäsentä, joista kaikki ovat tavalla tai toisella tarpeellisia. Joidenkin jäsenten tarpeellisuus ei tosin näy kovin selvästi, mutta silti kaikki kuuluvat samaan ruumiiseen.

Samalla tavalla jokainen kristitty kuuluu kirkkoon ja hänellä on oma paikkansa siinä. Kukaan ei ole ylimääräinen tai hyödytön kirkkoruumiin jäsen.

 

Keskeneräisten kerho

Uskonasiat ovat suomalaisille hyvin henkilökohtaisia asioita. Niistä ei puhuta kovin paljon julkisesti. Siksi voi saada sellaisen virheellisen kuvan, että harva uskoisi Jumalaan.

Miksi sitten niin harva puhuu uskostaan? Ehkä ihmiset ovat epävarmoja siitä. Koska Jumala on salattu ja näkymätön, ei ole aivan helppo kertoa toisille, millä tavalla häneen uskoo.

Kirkkoon kuuluu hyvin monella tavalla uskovia ja ajattelevia ihmisiä. Myös epäilijät saavat olla mukana. Kirkko ei ole uskossaan valmiiden pyhimysten joukko. Se on keskeneräisten kerho.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja