Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Ennen joulua vietetään adventin aikaa. Se kestää neljä viikkoa, jonka aikana on neljä adventtisunnuntaita. Adventin aikana odotetaan joulua ja valmistellaan sen viettoa.

Joulu on ihanaa, mutta parasta on sen odotus. Jouluaatto ja joulupäivä menevät ohi hetkessä, mutta joulun valmistelu kestää monta viikkoa.

Silloin koristellaan kotia, laitetaan jouluvaloja ikkunaan ja siivotaan. Tosin suursiivous ei tunnu kaikista yhtä kivalta, vaikka sen lopputulos onkin ihanaa. Joulun valmistelu saa juhlatuulelle.

 

Olet tärkeä

Tärkeä osa joulun valmistelua on lahjojen hankkiminen.

Kun etsin ystävälle lahjaa, ajattelen häntä. Mietin, minkälainen ihminen hän on, mistä hän pitää ja mitä hän tarvitsee. Näin lahjojen valinta opettaa minua tuntemaan paremmin ystäviäni ja perheenjäseniäni.

Lahja kertoo, että minä välitän sinusta. Olen ajatellut sinua ja haluan muistaa sinua.

Lahjan rahallinen arvo ei kerro lahjan todellista arvoa. Lahjan arvo riippuu siitä, minkälaisella ajatuksella se on annettu.

On ihanaa saada parhaalta ystävältä joulukortti, jossa on kaunis ajatus. Se lämmittää mieltä paljon enemmän kuin kallis esine, joka on annettu pelkästään velvollisuuden tunnosta ja tavan vuoksi.

Lahjoilla on myös syvällisempi merkitys. Niiden kautta muistutamme itseämme siitä, että koko elämä on suurta Jumalan lahjaa. Hän on antanut meille kodin ja ystävät. Ja ensimmäisenä jouluna hän lähetti Poikansa maailmaan ihmisten ystäväksi ja pelastajaksi.

 

Mitä ihmettä…!

Adventti – odotuksen aika – kertoo pähkinänkuoressa, minkälaista kristityn elämä on. Se on pohjimmiltaan odottamista ja juhlan valmistelua. Tarkoitan tällä seuraavaa.

Jumala on luonut meidät ystävikseen. Voimme puhua hänelle rukoilemalla. Ja Jumala puhuu meille, joskin hänen puhettaan on usein vaikea kuulla. Jumala kuiskailee meille omantunnon, Raamatun ja seurakunnan opetuksen kautta.

Joskus Jumalaan uskominen voi olla vaikeaa, sillä emme voi nähdä tai koskettaa häntä.

Lisäksi on suuria kysymyksiä, joihin emme osaa vastata. Miksi Jumala sallii pahan? Miksi hän ei tunnu vastaavan kaikkiin rukouksiimme? Miksi hän ei tule selvemmin näkyviin, niin että häneen olisi helpompi uskoa?

Näistä syistä usko Jumalaan ei ole aina aivan helppoa. Ihmisen ystävyys Jumalan kanssa on hyvin keskeneräistä. Voisi sanoa, että tuttavuutemme on vasta alkanut. Tunnemme häntä, mutta vain jonkin verran.

Tällaisessa tilanteessa kristityt ovat aina eläneet. Jumala on lähellä, ja silti kaukana. Hän on kertonut meille itsestään, ja silti hän on suuri arvoitus.

Tästä syystä kristityn elämä on odottamista. Odotamme, että Jumala tulisi meille selvemmäksi. Jotakin meille on jo selvinnyt, mutta paljon on vielä hämärän peitossa.

 

Paketti auki hitaasti

Tätä odottamista voisi kuvata lahjapaketin avaamisella.

Kuvitellaan, että joku saa suuren kauniisti käärityn paketin. Hän alkaa avaamaan pakettia. Ensin hän vetää solmut auki kaikessa rauhassa. Sitten hän taittaa käärepaperia vähän kerrallaan. Hän tekee sen hitaasti, liioitellun h i t a a s t i.

Kohta paketin kannesta tulee pieni siivu näkyviin. Kannesta näkyy vain vähän, joten emme tiedä, mitä siellä on. Kun kansikuvasta paljastuu vähän enemmän, saamme aavistuksen siitä, mitä siellä on.

Kristityn elämä on tällaista käärepaperin taittamista. Vertauksessamme Jumala on tuo lahjapaketti.

Joku on päässyt pitemmälle käärepaperin avaamisessa ja hän näkee paketin kansikuvasta enemmän. Toinen on vasta alussa eikä kuva ole vielä tullut kovin selväksi. Toisin sanoen, jollekin uskonasiat ovat selvempi, toiselle hämärämpiä.

Tämän elämän aikana kukaan ei kuitenkaan pääse avaamaan lahjapakettia itseään. Uskonasioissa viisain ja oppineinkin näkee vain paketin kansikuvan.

Kansikuva kertoo ehkä paljonkin paketin sisällöstä. Kuva ei kuitenkaan ole sama asia kuin sisältö itse. Vasta tämän elämän jälkeen, taivaassa, näemme paketin sisälle. Silloin näemme Jumalan selvästi ja saamme vastaukset vaikeisiin kysymyksiin.

Kun tänä jouluna saat lahjoja, avaa joku paketti oikein hitaasti. Paljasta paketin kannesta vain pieni kaistale kerrallaan. Kokeile, miltä se tuntuu. Se voi olla valtavan jännittävää.

Näin saat pienoiskokemuksen siitä, miten kristityn elämä on odotusta ja lahjapaketin hidasta avaamista.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja