Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Kaste on lapsen ensimmäinen juhla. Vanhemmat, kummit ja isovanhemmat kokoontuvat pienokaisen ympärille. Lapsen puolesta rukoillaan ja pappi valelee vettä kolme kertaa lapsen päähän.

Kastejuhlan valmistelu on jännittävää puuhaa. Vieraat on kutsuttu, koti on siivottu ja leivonnaiset valmistettu. Kaste voidaan toimittaa kirkossakin ja juhla viettää seurakunnan tiloissa.

Pappi on käynyt tapaamassa vanhempia ja katsomassa vauvaa. Hän on valinnut vanhempien kanssa virret tai laulut, jotka kastejuhlassa sitten lauletaan.

Lapselle on hankittu kastepuku. Valkoinen puku on vertauskuva Jumalan armosta, joka näkee keskeneräisen ihmisen puhtaana ja kauniina. Tytön puvussa on punainen rusetti, pojalla sininen.

Usein kastepuku on suvussa kulkeva perintövaate. Sinun kastepuvussasi on ehkä kastettu äitisi ja isoäitisikin.

Mitä nuhruisempi ja vanhempi kastepuku on, sitä arvokkaampia muistoja siihen sisältyy. Jos viisikymmentä vuotta vanha kastepuku osaisi puhua, sillä olisi varmasti ihmeellistä kerrottavaa.

Kastemaljakin tarvitaan. Siihen laitetaan puhdasta vettä, mielellään vähän lämmintä, niin se ei tunnu vauvasta kurjalta. Kastejuhlan jälkeen veden voi antaa haihtua huoneilmaan. Tai sillä voi kastella kukat. Näin siunattu vesi ikään kuin jää kotiin. Jotkut laittavat kastevettä talteen pieneen pulloon.

 

Kummit kunniatehtävässä

Kummeilla on kunniatehtävä. Sylikummi tai joku muu pitää vauvaa sylissä.

Toinen kummi lukee Raamatusta tekstin, jota kutsutaan lasten evankeliumiksi. Siinä kerrotaan, kuinka vanhemmat toivat Jeesuksen luo lapsia. Jeesuksen opetuslapset estelivät heitä, mutta Jeesus sanoi: ”Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta”. Ja Jeesus otti lapsia syliinsä ja siunasi heitä.

Tämä kertomus osoittaa, että aivan pienetkin lapset voidaan tuoda Jumalan siunattavaksi.

Kummien tehtävät eivät pääty kastejuhlaan. Kummit ovat lapsen aikuisia ystäviä. Heitä pyydetään rukoilemaan kummilastensa puolesta. He voivat joskus käydä kummilapsensa kanssa kirkossa tai jossakin muussa seurakunnan tilaisuudessa.

Kummien tehtävä on myös auttaa vanhempia antamaan lapselle kristillinen kasvatus. Lapsi opetetaan luottamaan Taivaan isään ja turvautumaan häneen. Esimerkiksi iltarukouksessa turvaudumme Jumalaan.

Tämä onkin vaikeampi tehtävä kummeille ja moni kokee siinä epävarmuutta. Joskus kummit antavat kummilapselle lahjaksi lasten Raamatun, jota vanhemmat voivat lukea lapselle. Näinkin kummi voi huolehtia kasvatustehtävästään.

Kummiksi pääsee, kun on täyttänyt 15 ja on käynyt rippikoulun.

 

Mitä kasteessa tapahtuu?

Kasteesta käytetään latinankielistä nimeä sakramentti. Tuo sana tarkoittaa salaisuutta. Kasteessa tapahtuu jotakin, joka on ihmiselle vaikea käsittää.

Kun lapsen puolesta rukoillaan ja vettä valellaan hänen päälleen, Jumalan siunaus välittyy lapselle salatulla tavalla. Vanhastaan on sanottu, että ihmisestä tulee Jumalan lapsi kasteessa. Hänet otetaan seurakunnan jäseneksi. Kasteessa kylvetään pieni uskon siemen lapseen. Kun lapsi kasvaa, uskon siemenkin kasvaa.

Lapset kastetaan Jeesuksen käskyn perusteella. Hän sanoi: ”Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkia, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa”.

Jeesus antoi siis kaksi käskyä: Kastakaa kolmiyhteisen Jumalan nimeen ja opettakaa ihmisiä tietämään, minkälaisesta Jumalasta Jeesus puhui. Näiden kahden asian kautta ihmisistä tulee Jeesuksen opetuslapsia.

Jeesus liitti kastekäskyyn hienon lupauksen. ”Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti”. Tämä Jeesuksen läsnäolo alkaa kasteesta ja se kantaa ihmistä koko hänen elämänsä ajan. Pääsiäinen, ylösnousemuksen juhla, ja kaste liittyvät siis toisiinsa.

 

Kun isäkin itki

Kastejuhla on kaunis ja herkkä hetki. Isääkin saattaa vähän itkettää. Se johtuu siitä, että vanhemmat tuntevat syvää kiitollisuutta ja onnea lapsestaan. Kun he tuovat lapsensa kastettavaksi, he kokevat, että lapsi on taivaan lahja heille.

Lapsen puolesta rukoillaan. Vedellä valelun jälkeen pappi pyytää vanhempia ja kummeja laittamaan kädet lapsen pään päälle.

Sitten pappi lukee siunauksen sanat: ”Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi”.

Vanhemmille tämä siunaaminen on hyvin tärkeä asia. Lapsen kasvattamiseen nimittäin tarvitaan rakkautta, kekseliäisyyttä ja kärsivällisyyttä. Ja siunausta.

Kun vanhemmilla on mielessä näin suuret asia, ei ole mikään ihme, että kun lapsen pää kastuu, kastuvat myös vanhempien silmäkulmat.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja