Käyttäjän arvio: 4 / 5

HyväHyväHyväHyväHuono
 

Kiva saada uusia tavaroita. Se piristää mieltä kummasti. Esimerkiksi uudet lenkkikengät houkuttelevat juoksulenkille. Mutta joskus tavaroiden haluaminen voi kasvaa liian suuriin mittasuhteisiin. Silloin puhutaan shoppailumaniasta eli ostoshulluudesta.

 

Tavaraa tarvitaan

Tarvitsemme aika paljon tavaroita, jotta arkielämämme sujuisi. Kun sinun isovanhempsi olivat lapsia, he tulivat toimeen paljon pienemmällä tavaramäärällä.

Ennen tarvekalut tehtiin yleensä itse. Naiset ompelivat vaatteet kotona ja miesväki nikkaroi itse huonekalut. Kun tavaroiden hankkiminen oli vaivalloista, niitä arvostettiin paljon ja kaikki käytettiin loppuun asti.

Nykyään tarvekalut saadaan helposti ja nopeasti. Valitsemme tarvitsemamme kaupasta ja maksamme sen kassalla. Yksi uusi nykyajan harrastus onkin tavaroiden katseleminen ja hankkiminen eli shoppailu.

Shoppailija vaeltaa kaupasta toiseen katsellen ja hypistellen erilaisia tavaroita. Hän ei välttämättä osta mitään. Shoppailu voi kohdistua mihin tahansa; vaatteisiin, leluihin, kirjoihin, kauneudenhoitotuotteisiin tai videoihin.

Joskus tavaroiden tutkiminen ja katseleminen kehittää silmää ja arvostelukykyä niin että tulee tehtyä hyviä hankintoja, sitten kun päättää ostaa jotakin.

Toisinaan käy päinvastoin. Tavaramäärä sokeuttaa eikä enää näe selvästi, mitä tarvitsee ja mikä itselle lopulta sopii. Tavarat näyttävät usein kaupassa erilaisilta kuin kotona.

 

Varo hyviä mainoksia!

Shoppailija ottaa riskin liikkuessaan myymälöissä. Tuotteet on pantu esille mahdollisimman houkuttelevan näköisesti, jotta ihmisessä heräisi halu hankkia niitä. Mainokset lupaavat tuotteen ostajalle onnea, menestystä ja vaikutusvaltaa.

Olemme nähneet niin paljon mainoksia, että emme ota vakavasti niiden liioittelevia lupauksia. Emme heti usko, kun ripsivärin väitetään pidentävän ripsiä jopa 73%.

Silti mainokset vaikuttavat ihmisten makuun ja tarpeisiin. Suuri mainosten määrä nakertaa vähitellen tiensä ihmisen suojamuurin läpi.

Siksi mainostajat rummuttavat viestiään yhä uudestaan. Lopulta shoppailija uskoo mainosten viestin ja alkaa luulla tarvitsevansa mainostettuja tuotteita.

 

Pakko saada jotain

Joillakin ihmisillä tavaroiden ostelu menee ylikierroksille. He tekevät paljon ostoksia harkitsematta niitä kovinkaan paljon. Ostamisesta tulee pakkomielle.

Ostosten tekemiseen liittyy joskus toistuva tunnekokemusten sarja. Ensin shoppailija kokee alakuloa ja ehkä kiukkua. Sitä hoitaakseen hän hankkii jotakin, koska uskoo, että uusi tavara tekee hänet onnelliseksi. Onnellisuuden tunne on suurimmillaan ostospäätöksen ja tavaran maksamisen hetkellä.

Kun tavara on otettu paketistaan ja sitä on käytetty ensimmäisen kerran, onnellisuuden tunne haihtuu nopeasti. Jäljelle jää tyhjyys ja harmistus. Tulipas turha ostos!

Kohta shoppailija hoitaa pettymystään suunnittelemalla uutta ostosta…

 

Hellyystavaroita

Tavaroiden saaminen on mukavaa. Jo pelkästään se, että saa ylipäätään jotakin, tuntuu hyvältä. Aina pääasia ei edes ole se, mitä saa.

Pidämme myös antamisesta. Antamalla toiselle jotakin sanomme, että välitämme hänestä. Samasta syystä nautimme saamisesta. Tavaran saaminen herättää meissä sellaisen tunteen, että meistä välitetään ja me olemme tärkeitä.

Oikeastaan tavarat antavat meille hellyyttä. Hellimme itseämme hankkimalla jotakin. Toisinaan ihmiset ostavat jotakin lohduttaakseen itseään ja poistaakseen pahaa mieltä.

Tavaroiden saaminen on eräänlainen sylin korvike. Siksi kiireiset vanhemmat yrittävät korvata poissaolonsa hankkimalla lapsilleen paljon tavaroita. Sylin sijaan lapselle annetaan leluja. Myös avioerotilanteessa vanhemmat saattavat helliä lapsiaan lahjoilla ja tavaroilla.

 

Lääkkeitä liiallista shoppailua vastaan

Liiallista ostelua vastaan on olemassa hyviä lääkkeitä. Eräs parhaista on ostospäiväkirjan pitäminen.

Siihen merkitään tunnollisesti, mitä on ostanut, mitä se on maksanut ja milloin ostos on tehty. Kirjaan merkitään kaikki ostokset: vaatteet, karkit, limsat, elokuvaliput jne.

Kun on pitänyt ostoskirjaa pari kuukautta, alkaa jo saada kuvaa omista ostostottumuksista. Moni on yllättynyt siitä, miten paljon ostoksia tulee tehtyä.

Liiallisen karkinsyömisen voi saada kuriin säästämällä kaikki karkkipaperit. Ne voi koota muovikassiin sängyn alle. Karkkipapereiden avulla näkee selvästi, miten paljon karkkia tulee syötyä. Jos muovikassi pullottaa jo kuukauden kuluttua, on syytä olla huolissaan.

Omat kaapit kannattaa penkoa ja tutkia, mitä tavaroita sieltä löytyy. Selvitä itsellesi jokaisen tavaran elinkaari. Tällä tarkoitetaan sitä, miten paljon olet käyttänyt kutakin tavaraa.

Ehkä löydät paljon sellaisia tavaroita, joilla ei juuri ole ollut käyttöä. Kun opettelee katsomaan tavaroita niiden elinkaaren näkökulmasta, osaa paremmin harkita hankintojaan.

Paras keino turhaa ostelua vastaan on se, ettei pidä rahaa mukanaan. Kun ei ole millä maksaa, ei tule ostettuakaan.


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja