HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Olipa kerran muinaisina aikoina kylä. Pieni, olkitaloinen asutus. Armottoman luonnon keskellä. Raakalaiset tunkeutuivat usean kerran kylään. Kaappasivat asukkaita, surmasivat naisia ja miehiä. Kansa oli tuhon partaalla.

oma sivilisaatio 

 

2000-luvulla tuo kylä on maailmanlaajuisen imperiumin pääkaupunki. Hyvin suojattu sellainen. Oikea linnoitus, Gibraltarin veroinen mahtikaupunki. Talouselämän keskus. Kymmeniä miljoonia asukkaita.

Tämä peli on Civilization. Civilization V. Kahdella lisäosalla, Gods and Kingsillä ja Brave New Worldilla höystettynä.

Sid Meierin legendaarinen Civilization-pelisarja on suorastaan dominoinut vuoropohjaisia strategiapelimarkkinoita viimeiset 30 vuotta.

Pelin koukuttava, hallinnan ja vaikutusvallan tunteen antava juoni on yksi pelin suurimmista menestystekijöistä. Tai... ei sitä voi edes kutsua juoneksi. Vaan... miksi? Maailmaksi?

Pelissä ei ole minkäänlaista juonta. Tai on siinä sellainen. Mutta se on joka pelissä aivan erilainen, ennalta arvaamaton.

 

Oma sivilisaatio

Peli perustuu yksinkertaisesti siis valtakunnan rakentamiseen. Alussa pelaajalla on muutama nuijamies ja pieni kylä, josta parhaassa tapauksessa voi kehittyä suurvallan pääkaupunki. Tai sitten sivilisaatiosi voi kadota maailmankartalta lopullisesti. Päätöstesi mukaan.

Päätöksien teko on vaikeaa. Kuin tosielämässäkin. Tulevaisuutta voi arvella. Siitä ei voi tietää mitään. Sinun on yksin tehtävä päätös. Ja vieläpä paras sellainen. Kahdeksan kilpailevaa sivilisaatiota, joista vain yksi voi olla voittaja. Tässä paljastuu Civin pelimäisyys.

Maailmaa ei voiteta. Peli voitetaan. Pelin voi voittaa viidellä eri tavalla: avaruus-, tiede-, diplomatia-, aika- tai sotilaallisella voitolla. Voittosysteemi tuo Civiin mukavasti pelimäisyyttä, mutta samalla se rikkoo sen realistisuutta. Ehkä pelin suurin miinus onkin tämä. Sen verran hienoksi timantiksi se on jo vuosien saatossa ehtinyt hioutua.

Pelin kaksi lisäosaa ovat lisänneet peliin uusia ominaisuuksia, jotka ovat nostaneet pelin julkaisukuopastaan takaisin pelisarjan perinteisesti kunniakkaalle tasolle. Yksinkertaistetuksi kritisoidusta peruspelistä onkin kehittynyt kompleksinen simulaation tuntuinen tietokoneen sisäinen maailma. Kuin Narnia.

Pelissä ovat mukana oikeasta maailmasta niin eri hallitusmuodot, kulttuuriperinteet, uskonnot, kauppareitit, YK, diplomatia ja muu kansojen välinen kommunikointi, sota, teknologian kehitys, globalisaatio, trendit maailmalla kuin moni muukin seikka. Koko peli on hämmästyttävän realistinen ja mukaansa vetävä tulkinta planeettamme elämästä roistovaltioineen, ydinaseineen ja kansainvälisine päättävine elimineen. Oikea superpeli!

Peli on samalla aikaa valtiosimulaattori ja sotastrategiapeli. Molemmat puolet ovat hyvin toimivia. Yksi parhaista valtiosimulaattoreista ja sotastrategioista samassa paketissa. Kuin shakki monennessa potenssissa. Suosittelen!

 

P.S. Allekirjoittanut on pelannut peliä jo yli 800 tuntia Steamin laskurin mukaan... vielä... yksi... vuoro!

 

5 star+ muuttuva maailma, joka peli erilainen
+ realistinen pelimekaniikka
+ mukava aivopähkinänä ja muutenkin pelinä
+ toimiva diplomatiajärjestelmä
+ hyvä myös sotastrategiapelinä
- pelin voittamismahdollisuus ristiriidassa pelin muun luonteen kanssa
- koukuttava


askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja