HuonoHuonoHuonoHuonoHuono

Aikaisin lauantaiaamuna lähdimme melkein koko partiolippukunnan voimin tilausbussilla kohti Kouvolan Suurjuhlaa.

Partion Suurjuhla järjestetään joka seitsemäs vuosi, ja seitsemän vuotta sitten olin vielä melko nuori, joten tämä Suurjuhla tulikin olemaan aivan uusi kokemus minulle.

suurjuhla 1

Saavuimme Eskolanmäen koululle parin tunnin ajomatkan jälkeen.

Kun bussi oli pakattu täyteen pirteistä partiolaisista ja heidän rinkoistaan, oli aika hyvästellä vanhemmat vähäksi aikaa. Matka meni melko nopeasti, ja heti perille päästyämme veimme tavaramme Eskolanmäen kouluun, jossa tulisimme ensimmäisen yömme nukkumaan. Ensimmäisenä Suurjuhlan ohjelmanumerona menimme jäähallille kuulemaan, mitä Suurjuhlan suojelijalla Arman Alizadilla oli sanottavanaan. Pitkän ja hieman kuivankin puheen jälkeen pääsimme keilaamaan. Se oli vihdoinkin jotain hauskaa!

Saman päivän aikana tutkimme hieman Kouvolaa, kävimme syömässä kahdesti kenttäkeittiössä ja kävimme kahdessa ohjelmakylässä. Päivä oli muuten kaunis, mutta yllättäen päivällisaikaan alkoi sataa aivan kaatamalla vettä. Lähes kaikki tietenkin ryntäsivät puiden alle suojaan. Pian alkoi kuitenkin tuntua siltä kuin puiden alla olisi satanut enemmän kuin ulkona!

suurjuhla 4

Päivän kivoin juttu oli keilaaminen.

Päivän päätteeksi oli Iltajuhla, jossa oli kaikkea mukavaa ohjelmaa vesisateessa. Lauloimme kaikkiaan yli 8000 hengen voimin Robinin Boom Kah -biisiä hieman muutetuin sanoin: Boom Kah olikin Suur Juh – Suur Juh La. Suurjuhlan tunnuskappaletta pääsee kuuntelemaan YouTubessa. Juhlan päätyttyä menimme iltapalan kautta koululle nukkumaan.

Sunnuntaiaamuna söimme ensin tukevan aamiaisen koulun ruokalassa ja sitten pakkasimme tavaramme. Tänään oli ohjelmassa Partiojumis eli jumalanpalvelus, Pääjuhla ja paraati. Pääjuhla oli tietysti näyttävämpi ja kuuluvampi kuin Iltajuhla. Nythän kaikki osasivat jo Suurjuhla-biisin sanat. Heti jumiksen ja juhlan perään alkoi paraati. Minä sain kunnian kantaa lippukuntamme lippua paraatissa. Marssimme noin kaksi kilometriä liput liehuen ja lippukuntien huudot korvissa soiden. En varmaan koskaan ole nähnyt yhtä suurta paraatia, joka vain jatkui ja jatkui.

suurjuhla 3

Partiojumiksessa oli areena täynnä partiolaisia.

Paraatin jälkeen kaikki partiolaiset tunkeutuivat Kasarminmäelle syömään nälkäisinä kanapastaa, jota oli ollut myös lauantain päivällisellä. Vähän hassuahan se oli syödä taas kanapastaa!

Sitten alkoikin olla jo Suurjuhla loppumassa ja Masepan eli Malmin seudun partiolaisten oma Tellus-kesäleiri alkamassa. Siirryimme bussilla Saaramaalle Ruislehdonmäen leirintäalueelle. Siellä ohjelmassa oli laavujen kasausta ja päivällistä. Lisäksi meidät jaettiin leirivartioihin ja oma vartioni joutui heti keittiövuoroon tiskaamaan ja vettä kantamaan. Illalla paljastettiin Tellus-leirin leirilaulu ja sitä sitten laulettiinkin, kunnes oli aika mennä nukkumaan.

suurjuhla 5

Sunnuntai-iltana lauloimme Meksikon pikajunaa iltanuotiolla.

Maanantaiaamu alkoi aamupalalla ja lipunnostolla. Niiden jälkeen valmistauduimme päivän ohjelmaan pakkaamalla päiväreput, tutustumalla alueen karttaan ja tekemällä evääksi pemmikaania. Pemmikaaniin emme tosin laittaneet yhtään lihaa, vaan vain kaurahiutaleita, pähkinöitä ja rusinoita.

Lounaan jälkeen kaikki minun ikäiseni vietiin silmät sidottuina jonnekin salaiseen paikkaan. Oli jännittävää pohtia kartan ja kompassin avulla, missä on ja missä toiset ovat. Kun olimme taas löytäneet toisemme, lähdimme suunnistamaan ensimmäiselle rastille. Rasteilla opeteltiin erilaisia intiaanitaitoja, kuten sääennustusta, popcornien valmistusta ja maamerkkejä. Matkalla teimme myös itse retkikeittimillä ruokaa. Päivän päättyessä kaikki nukahtivat nopeasti laavuissaan.

suurjuhla 2

Intiaanitaitoihin kuului popcornin valmistus retkikeittimellä.

Tiistaiaamu alkoi hyvin samantapaisena kuin maanantaikin. Lipunnoston jälkeen tosin olikin leiriolympialaiset. Parasta niissä oli mehurasti, jossa piti siirtää tietty määrä mehua täydestä kannusta tyhjään pillillä. Se oli hauskaa vaikkakin vähän sotkevaa! Hauskaa oli myös se, kun minun vartioni voitti leiriolympialaiset. Perunajuoksuun panostaminen kannatti!

Kun olimme tankanneet pippurista nakkikeittoa, ohjelma jatkui. Tällä kertaa kiersimme rastilta toiselle ja muun muassa teimme kaislahameet muovipusseista ja pohdimme eri maiden kulttuureita. Radan jälkeen olikin jo kiire herkuttelemaan lihapullilla ja perunamuusilla.

Ruuan jälkeen pääsimme pulahtamaan järveen ja saunomaan ihan oikeaan telttasaunaan. Peseytymisen jälkeen hajustuimme taas savunhajuisiksi, kun menimme kotaan paistamaan lettuja. Ne olivat kyllä paras iltapala tällä leirillä ja mahtava päätös viimeiselle illalle!

Keskiviikkoaamu alkoi taas aamupalalla ja lipunnostolla. Sen jälkeen pakkasimme tavarat ja laavut kasaan. Pakkaamisen jälkeen söimme lounaaksi hernekeittoa kuten melkein aina leirin lopuksi. Soppa sisälsi vähän kaikkea, mitä oli jäänyt, kuten perunaa ja kuulemma linssejäkin. Hernesopan jälkeen pääsimmekin sitten tiskaamaan soppakattilaa, eikä enää todellakaan tehnyt mieli syödä hernekeittoa!

Pian olikin jo aika hyvästellä nyt jo niin kodikkaalta tuntuva leiripaikka ja hypätä bussiin. Paluumatka sujui nopsasti torkkuen ja leirilaulua laulaen. Jokainen sai vielä muistoksi Suurjuhlasta kankaisen Suurjuhla-merkin. Oli kurjaa, kun leiri loppui mutta kivaa, kun pääsi taas kotiin. Tämä leiri onnistui mielestäni todella hyvin, vaikka pieniä kommelluksia sattuikin!