Piirileikit

Osallistujat menevät piiriin. Leikin vetäjä opettaa sanat cónchale (tarkoittaa oho, lausutaan kontshale) ja náguará (voi ihmettä, lausutaan naaguaraa). Sanoja aletaan toistaa kaikki yhdessä rytmikkäästi leikin nimen mukaisessa järjestyksessä.

Sitten leikin vetäjä alkaa esimerkiksi polkea oikealla jalallaan rytmiä. Seuraavan sanasarjan aikana hän ottaa mukaan vasemman jalan, seuraavalla kierroksella esimerkiksi oikean käden jne. lisäten jokaisella Cónchale, cónchale, náguarálla yhden liikkeen lisää tanssikuvioonsa.

Leikin vetäjästä seuraava oikealla tarkkailee leikin vetäjää ja toistaa liikkeet, mutta yhden kierroksen jäljessä (eli kun vetäjä aloittaa liikeen vasemmallakin jalalla, hänen vierustoverinsa ottaa käyttöön vasta oikean jalan).

Tästä vierustoverista seuraava taas tarkkailee vierustoverin liikesarjaa ja toistaa sitä yhden kierroksen jäljessä (eli vetäjä: oikea käsi, vierustoveri: molemmat jalat, piirissä kolmas: oikea jalka jne.).

Näin jatketaan, jos mahdollista, siihen asti, että alkuperäinen oikean jalan taputus (tai mikä sitten onkaan ollut leikin vetäjän ensimmäinen liike) tulee koko piirin läpi leikin vetäjän vasemman puoleiselle vierustoverille. Yleensä kuitenkin kaikki sekoavat jo muutaman kierroksen jälkeen, ja leikki aloitetaan naurun säestyksellä uudelleen.

Rytmiä voidaan nopeuttaa ja ääntä lisätä. Leikki voidaan lopettaa siihen, että kuiskataan loru ja tehdään mahdollisimman äänettömästi liikkeet.

 

Kirjasta Ihanko totta! (SLS 2004)

Leikkijät ovat piirissä ja ottavat toisiaan käsikynkästä. Piirin keskelle on piirretty ympyrä tai siellä on pallo. Piirissä olijat yrittävät saada vierustoverinsa koskemaan palloon tai ympyrään siten, että kädet pysyvät kiinni toisissaan. Joka koskee palloon tai ympyrään jää pelistä pois. Jos piiri siirtyy siten, että pallo ("fireball") jää piirin ulkopuolelle, putoavat sitä lähimpänä olevat kaksi henkilöä pois pelistä.

Yksi leikkijöistä on metsästäjä, yksi varpunen ja yksi mehiläinen. Muut asettuvat seisomaan piiriin. Alkumerkin kuultuaan alkaa metsästäjä ajaa takaa varpusta varoen, ettei mehiläinen saa häntä kiinni. Varpunen koittaa tavoittaa mehiläistä ja varoo metsästäjää. Mehiläinen koittaa tavoittaa metsästäjää ja varoo varpusta. Kaikki kolme saavat juosta esteettä sisään ja ulos piirissä. Kun kaikki on saatu kiinni, vaihdetaan henkilöt ja leikki alkaa uudelleen.

Leikkijät istuvat tuoleilla piirissä. Yksi leikkijöistä, jolla ei ole paikkaa, kulkee ympäri piiriä avainnippu kädessä ja aloittaa laulun, esim. "Yksi pieni elefantti". Se, ketä hän aina osoittaa, lähtee mukaan ja yhtyy lauluun. Kun kaikki lopuksi kiertävät huonetta, leikinohjaaja pudottaa avainnipun ja kaikkien on etsittävä itselleen paikka. Ilman paikkaa jäänyt on nyt leikinohjaaja.

Leikkijät ovat piirissä nelinkontin. Kämmenet ovat maassa siten, että omien käsien välissä on kummankin vierustoverin toinen käsi. Leikin aloittaja läpsäyttää omalla kädellään kerran lattiaan. Se, kenen käsi on seuraavana, läpsäyttää ja leikki jatkuu. Välillä vaihdetaan suuntaa siten, että joku läpsäyttää kaksi kertaa. Se, joka läpsäyttää väärään aikaan tai ei huomaa läpsäyttää silloin kun pitäisi, joutuu pelistä pois.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja