Tohinaa

hahahaaLeikkijöille jaetaan numerot. He käyvät lattialle selälleen numerojärjestykseen siten, että seuraavan pää on edellisen vatsan päällä. Kun kaikki ovat lattialla selällään, pää toisen vatsalla, aloittaa ensimmäinen sanalla "ha", toinen jatkaa "haha", kolmas "hahaha", aina jokaisen saaman numeron mukaan. Leikin kestäessä kaikki saavat nauraa paitsi se, kenen vuoro on sanoa "ha". Leikki loppuu yleensä yhteiseen naurunremakkaan.

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen ja vedetään maahan viiva. Joukkueet asettuvat vastakkain viivalle, ja leikinjohtaja antaa alkumerkin. Tarkoituksena on vetää toisen joukkueen pelaaja omalle puolelle viivaa. Jos tässä onnistutaan, vedetty henkilö joutuu pois pelistä. Se joukkue, joka saa ensimmäisenä vedettyä kaikki vastapuolen jäsenet omalle puolelleen, on voittaja.

Kaksi ryhmää kummallakin puolella keskiviivaa, molemmilla pehmeät pallot. Kummassakin ryhmässä valitaan vakooja toisen joukkueen puolelle. Ryhmien tehtävänä on yrittää polttaa vakooja pallolla koskettamalla. Pallon kanssa ei saa liikkua, vaan pitää yrittää asettua lähelle vakoojaa, ja kun saa sinne muilta syötön, yrittää välittömästi koskettaa vakoojaa pallolla. Vakooja pyrkii kaiken aikaa pakenemaan pallollisen luota. Se joukkue, joka saa ensin poltettua vakoojansa, tuo joukkueelle pisteen.

tasmanialainen pesapalloTarvitaan kaksi joukkuetta ja jalkapallo. Joukkueet asettuvat seisomaan kahteen vastakkaiseen riviin. Toinen joukkue on sisävuorossa ja toinen ulkovuorossa. Syöttäjä (ulkovuoron joukkueesta) vierittää pallon lyöjälle (sisävuoron joukkueesta). Lyöjä potkaisee palloa, minkä jälkeen hän yrittää juosta kolme kertaa joukkueensa muodostaman rivin ympäri. Sillä välin ulkovuoron joukkueesta joku ottaa potkaistun pallon kiinni ja tuo sen mukanaan oman (ulko)joukkueen rivin alkuun.

Pallo vieritetään joukkueen haarojen välistä rivin (nyt jonon) päähän, josta rivin viimeinen juoksee pallo mukanaan rivin alkupäähän. Jos sisävuoron lyöjä saa kolme kierrosta täyteen tätä ennen, sisäjoukkue saa tililleen yhden juoksun – jos ulkojoukkue saa vieritettyä ja tuotua pallon rivin alkuun ennen lyöjän juoksukierrosten täyttymistä, sisäjoukkueelle tulee yksi palo. Kolmesta juoksusta tai kolmesta palosta joukkueet vaihtavat paikkaa.

Leikkijät jakautuvat Piip-piip- ja Sur-sur-ihmisiksi. Piip-piip-hahmot ottavat kiinni Sur-sur-ihmisiä sovitulla pelialueella. Kun Sur-sur on saatu kiinni, hän muuttuu Piip-piip-tyypiksi. Peli päättyy, kun yhtäkään Sur-sur-pelaajaa ei ole jäljellä. Piip-piip-version tunnistaa siitä, että hän nostelee molempia käsiään ylös alas ja toistaa 'piip-piip, piip-piip...' Sur-sur-kaverit työntelevät käsiään sivuille ja takaisin hokien 'sur-sur, sur-sur...'

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja