Tohinaa

Jaetaan leikkijät ryhmiin. Leikinjohtaja huutaa esim. "5 jalkaa, kolme kättä, yksi pää", jolloin ryhmän tulee koskettaa maahan vain vastaavalla määrällä vastaavia ruuminosia (tai vaihtoehtoisesti koskettaa niillä toisiinsa). Nopein ryhmä saa pisteen. Leikinjohtajan tulee vastata siitä, että annetut tehtävät ovat mahdollisia (ei siis "2 jalkaa, 5 päätä", jos leikkijöitä on ryhmässä kolme).

Jaetaan leikkijät joukkueisiin. Joukkueiden on tehtävä solmu / tunnistettava kasvi / tiedettävä jokamiehenoikeudet / osattava sytyttää nuotio / pystytettävä teltta / tms. koulutusaiheeseen liittyvä taito- tai tietokisa sukkulaviestinä.

Tarvitaan kaksi joukkuetta. Joukkueet asettuvat vastatusten riviin suunnilleen 20 askeleen päähän toisistaan. Toisen joukkueen ensimmäinen pelaaja juoksee vastapuolen joukkueen luo, joka odottaa jo kädet eteenpäin ojossa kämmenet ylöspäin. Juoksija läpsäyttää kolme kertaa joko samaa tai useampaa pelaajaa kämmeneen, ja kaikki laskevat läpsäykset yhteen ääneen. "Kolmella" läpsäyttäjä lähtee juoksemaan takaisin oman joukkueen riviin, ja se jota on viimeiseksi läpsäisty lähtee ajamaan läpsäyttäjää takaa. Jos takaa-ajaja saa läpsäyttäjän kiinni, hän vie tämän saaliinaan oman joukkueensa riviin, takaa-ajajan taakse. Jollei takaa-ajaja saa läpsäyttäjää kiinni, hän joutuu itse saaliiksi ja asettuu läpsäyttäjän taakse. Seuraavana vuorossa on toisen joukkueen ensimmäinen läpsäyttäjä. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat saaneet läpsäyttää. Suurimman saaliin kerännyt joukkue voittaa.

sarvet sarvetLeikinjohtaja sanoo "Sarvet, sarvet, X:n sarvet" ja tekee sormillaan itselleen ohimolle sarvet. (X=vaihtuva eläin). Leikkijät tekevät myös itselleen sarvet, jos eläimellä oikeastikin on sarvet.

Toinen versio: Lentääkö vai ei? Leikkijät istuvat ringissä. Leikinjohtaja huutaa eri eläinten nimiä. Jos kyseessä on lentokykyinen eläin, leikkijät nousevat seisomaan. Jos kyseessä on lentokyvytön eläin, leikkijät menevät makuulle. Osanottaja, joka ei tunnista eläintä tai joka reagoi viimeisenä, tippuu pois. Leikinjohtaja voi istua piirissä mukana ja "hämätä" leikkijöitä tekemällä tahallaan väärin.

Valitaan kaksi leikkijää piirin keskelle, jotka asettuvat selät vastakkain.

Leikinjohtaja teippaa palan värillistä paperia kummankin selkään. Kisailu alkaa leikinjohtajan merkistä, jolloin kumpikin kisakaksikosta yrittää piirin sisällä kiertelemällä saada selville vastapuolen selässä olevan lapun värin. Se, kumpi saa värin ensin selville, jää piirin keskelle ja saa uuden haastajan.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja