Tohinaa

Parillinen määrä leikkijöitä nimetään pareittain esim. kalojen mukaan (silli, turska, hauki, lahna...). Jokaiselle kalaparille piirretään pesäkolo (ympyrä) maahan niin, että yksi kalapari jää ilman. Leikinjohtaja kutsuu kalat uimaan vuorotellen esim. "turskat, lahnat...", jolloin kalaparit lähtevät liikkeelle parijonossa leikinjohtajan pyytämässä järjestyksessä. Leikinjohtajan huutaessa "kalastaja!" kalaparit pyrkivät omaan koloonsa; kolotta jääneet poistuvat leikistä.

Leikkijät jaetaan kahteen yhtä suureen ryhmään. Toinen ryhmistä asettuu piiriin, kasvot piirin keskustaa kohti ja jalat haarallaan. Toisen ryhmän jäsenet valitsevat piirissä olevista itselleen parin, jonka taakse asettuvat seisomaan. Sisäpiirissä olevat ovat koirankoppeja, ulkopiirissä olevat Idefixejä. Kun leikki alkaa, Idefixit alkavat juosta piirissä koppien ympäri myötäpäivään. Kun johtaja puhaltaa pilliin, kukin Idefix etsii oman koppinsa ja menee sinne sisälle. Viimeinen pari putoaa joka kierroksella pois.

Horjutusta leikitään kaksintaisteluna. Kisaileva kaksikko asettuu seisomaan kämmenet vastakkain noin käsivarren mitan päähän toisistaan. Omat jalat on pidettävä tiiviisti vierekkäin. Tarkoituksena on saada kilpakumppani menettämään tasapainonsa ainoastaan käsiä käyttämällä. Jos kilpakumppani liikuttaa yhtä tai kumpaakin jaloistaan, saat yhden pisteen. Jos kumpikin liikuttaa jalkojaan, pisteitä ei jaeta. Kisa päättyy, kun jompikumpi saa kaksi pistettä kolmesta.

Yksi leikkijöistä on väri, joka seisoo selin muihin. Toiset asettuvat lähtöviivalle noin 20 metrin päähän väristä. Väri sanoo esimerkiksi "Se, kenellä on keltaista, saa liikkua kolme kukonaskelta eteenpäin". Värin käskyt vaihtelevat koko ajan ja askeltyyppiä voidaan myös vaihdella (esim. tipu, jättiläinen jne.). Se, joka ensimmäisenä pystyy koskettamaan väriä ja huutamaan oman nimensä, on seuraava väri.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja