Tohinaa

pyykkipoikaleikkiLeikkijät valitsevat itselleen parin. Toinen parista on pyykkinaru ja toinen pyykkäri. Pyykkärin tarkoitus on ripustaa pyykkinaruun mahdollisimman monta pyykkipoikaa minuutin aikana. Kilpailun päätyttyä lasketaan, kenen vaatteissa on eniten pyykkipoikia, eli mikä pari voittaa.

kapteeni komentaaYksi leikkijöistä valitaan kapteeniksi, joka komentaa muita. Kun hän sanoo "Kapteeni komentaa kädet ylös!", kaikkien on nostettava kädet ylös. Jos hän sanoo "Kapteeni komentaa hyppimään!", kaikki alkavat hyppiä. Jos kapteeni huutaa "Kyykkyyn!" ne, jotka kyykistyvät, joutuvat pelistä pois. Vain komentoja, jotka alkavat sanoilla "Kapteeni komentaa", noudatetaan.

Tuolit, joita on yksi vähemmän kuin osallistujia, asetetaan ympyrän muotoon istuimet ulospäin. Leikinohjaaja laittaa musiikin soimaan ja leikkijät alkavat kiertää ympyrää. Kun musiikki loppuu, jokaisen täytyy istua tuolille. Se, joka ei ennätä, joutuu pelistä pois. Joka kierroksen jälkeen otetaan tuoli pois ja lopulta jäljelle jää vain yksi tuoli. Se, kumpi kahdesta viimeisestä ehtii tuoliin, voittaa.

Yksi leikkijöistä on johtaja. Hän komentaa "Käskystä pimputus!" ja alkaa naputtaa etusormillaan pöydän laitaa. Muut matkivat. Sitten hän huutaa esim. "Käskystä nyrkki!" ja laskee molemmat kätensä nyrkissä pöydälle. Muut matkivat jälleen. Seuraavaksi hän voi komentaa uudelleen "Käskystä pimputus!", ja kaikki naputtavat taas pöydän laitaa. Sitten johtaja voi huutaa "Kämmenet!" ja laskee kämmenensä pöytään. Kaikkien pitää jatkaa pimputusta, koska johtaja ei sanonut "Käskystä". Ne jotka ovat tehneet väärin putoavat pelistä pois. Leikin kuuluu nopeutua koko ajan.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja