Ulkoleikit

Elokuun ihanat lämpimät ja pimeät illat ovat täällä! Silloin voi seikkailla taskulampun valossa. Taskulamppuja on monenlaisia. Uusimmat mallit ovat ledeillä varustettuja ja monet niin voimakkaita, ettei niillä kannata ihmistä kohden osoitella. Voi mennä näkö. Pienimmät kulkevat mukana vaikka avaimen peränä. Taskulampuilla voi tehdä kaikkea jännää pimeässä illassa.

Maalaa valolla

Valokuva on VALOkuva. Laita siis kamera jalustalle. Jos kamerassasi on aikavalotusasento eli B (Bulb) niin käytä sitä kaverin kanssa. Jos sitä ei ole, niin kokeile pitkällä valotuksella. Laita salama pois päältä. Tämän voi tehdä myös kännykällä. Jos ei ihan perusohjelmalla, niin sitten appsikaupoista saa monenlaisia monipuolisia kameraohjelmia.

Avaa kameran suljion pimeässä paikassa ja mene tarpeeksi kauas linssin eteen. Kirjoita taskulampulla ilmaan oma nimesi. Lampun pitää luonnollisesti olla päällä. Harjoittelemalla saa hienoja valokuvioita kameran kennolle.

Taskulamppuhippa/-piilo

Etsijällä on taskulamppu. Muut menevät piiloon. Kun etsijä löyträä taskulampun valolla jonkun, hän huutaa löydetyn nimen ja löydetty liittyy etsijöihin. Voidaan leikkiä myös hippaa siten että kun etsijä löytää jonkun hän jättää lampun ja juoksee itse karkuun pimeyteen ja löydetty hakee taskulampun sekä alkaa etsimään muita.

Kadonneen timantin metsästys

Metsään piilotetaan erilaisia heijastimia. Niitä etsitään taskulampuilla. Eniten heijastimia löytänyt on voittaja

Varjokuvat

Osoitetaan taskulampulla seinään ja käsillä yritetään tehdä erilaisia eläimiä. Muut leikkijät voivat tunnistaa eläimiä.

taskulampulla taivaalle

Leikkijät piirtävät itselleen maahan ympyrän, johon asettuvat seisomaan. Yksi on johtaja, jolla ei ole ympyrää. Johtaja nimeää kuiskaten jokaisen leikkijän joksikin eläimeksi. Sen jälkeen hän kutsuu eläimiä jonoon taakseen. Leikkijät esittävät äännellen ja liikkuen sitä eläintä, joksi ne on nimetty. Kun kaikki ovat jonossa, lähtee jono liikkeelle seuraten johtajan liikkeitä ja temppuja. Yllättäin johtaja huutaa "Erämaa palaa!", jolloin kaikki, myös johtaja juoksevat ympyröihin. Ilman ympyrää jäänyt on seuraava johtaja.

Leikki vaatii melko paljon tilaa. 5-8 leikkijää muodostaa piirin. He tarttuvat toisiinsa joko oikealla tai vasemmalla kädellään muodostaen rattaanpyörän. Leikinohjaaja antaa ohjeen, miten pyörä kulloinkin liikkuu. Vihellys, kättentaputus tms. on merkkinä uuden ohjeen antamisesta. Merkin kuultuaan pyörä pysähtyy ja uuden ohjeen saatuaan lähtee taas liikkeelle. Tarkoituksena on saada pyörän muoto pysymään oikeana eri tavoin pyörittäessä. Leikkijöitä voi muutaman liikkeen jälkeen vaihtaa.

Yksi leikkijöistä on etsivä, joka laskee sataan. Sillä aikaa toiset menevät piiloon. Etsivä lähtee etsimään toisia. Löydettyään jonkun hän huutaa tämän nimen ja lisää "Julistettu pannaan ensimmäisen kerran". Pannaan julistettu tulee sille paikalle, jossa etsijä laski sataan. Jos joku piilossa olijoista vilkuttaa pannaan julistetulle, tämä saa paeta ja piiloutua. Kun etsijä löytää hänet uudelleen, hän huutaa tämän nimen ja lisää "Julistettu pannaan toisen kerran". Sitä, joka on julistettu pannaan kolme kertaa ei voi enää pelastaa vilkuttamalla. Hänestä tulee seuraava etsijä.

Leikkipaikaksi käy metsä tai puisto, jossa on jokin korkea kohta, esimerkiksi iso kivi tai kumpu. Yksi leikkijöistä on metsänhaltija. Metsänhaltijalle valitaan valtaistuin, josta hän tarkkailee alamaisiaan. Muut leikkijät ovat aluksi kauempana näkymättömissä ja yrittävät lähestyä metsänhaltijaa eri suunnista hiipien puiden takaa tai ryömien maassa hiljaa. Tarkoituksena on päästä koskettamaan metsänhaltijaa tai valtaistuinta. Kun metsänhaltija näkee jonkun lähestyvän, hän huutaa tämän nimen. Silloin leikkijän täytyy palata omaan lähtöpaikkaansa tai mennä piiloon ja yrittää uudelleen. Jos joku onnistuu koskettamaan metsänhaltijaa tai valtaistuinta, valta vaihtuu.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja