Pelit ja leikit

Täältä löydät erilaisia pelejä ja leikkejä. Leikit on koottu ympäri Suomenniemeä ja niistä voi olla erilaisia muunnelmia ja nimiä. Jos sinulla on oma muunnelma leikistä, voit lisätä sen sivulle kommentoimalla leikkiä. Huomioi, että jotkut leikeistä vaativat paljon tilaa ja niitä voi leikkiä vain ulkona. Kaikki leikit ovat täällä käyttämistä varten, joten toivomme sinulle iloisia leikkihetkiä yhdessä kavereiden kanssa.

henkilo kimLeikinjohtaja on leikellyt lehdistä 20-30 kuvaa esim. satuhahmoista, sarjakuvasankareista ja tunnetuista henkilöistä. Kuvat asetetaan pöydälle ja leikkijät saavat katsoa niitä pari minuuttia. Kuvat kerätään ja kukin kirjoittaa paperiinsa muistamansa kuvat. Lopuksi kuvat katsotaan uudestaan. Eniten kuvia muistanut voittaa. Vaikeusastetta nostaa, jos nimien lisäksi pitää muistaa myös järjestys, jossa kuvat olivat.

evoluutioEvoluutio edistyy seuraavasti:

Ameeba: uintiliikkeitä käsillä, ei ääntelyä
Heinäsirkka: etu- ja keskisormet tuntosarvina ohimolla, ääni "tsirp, tsrip"
Ankka: kädet läpsyttävät lanteilla, ääni "plät, plät"
Gorilla: taotaan nyrkillä rintaa, ääni "hu, hu"
Ihminen: "Voitto!"

Alussa jokainen on ameeba. Toisen samantasoisen kohdatessa pelataan "kivi, paperi, sakset" -peliä. Voittaja kehittyy eteenpäin, eli alussa voittajasta muodostuu heinäsirkka ja häviäjä jatkaa ameebana. Ihmiseksi asti kehittynyt pääsee pelistä pois.

Leikkijät asettuvat lähtöviivalle. Askelnatta määrää, montako askelta harpataan ja mihin suuntaan. Leikkijät harppaavat määrätyt askeleet ja jäävät paikalleen seisomaan. Askelnatta harppaa yhden askeleen vähemmän kuin muut leikkijät. Harpattuaan askelnatta yrittää ylettyä koskettamaan lähinnä itseään olevaa. Itseään saa yrittää venyttää niin pitkälle kuin pystyy, mutta toisen jalan on pysyttävä maassa. Jos askelnatta saa kosketettua leikkijää, tästä tulee uusi askelnatta ja leikki jatkuu siitä, mihin jäätiin.

ajan arviointiIstutaan maassa. Leikkijöiden on arvioitava, milloin määrähetkestä on kulunut esim. kaksi minuuttia. Kukin nousee seisomaan silloin, kun arvelee kyseessä olevan ajan kuluneen. Johtaja merkitsee muistiin kunkin ajan. Lähimmäksi arvioinut voittaa.

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja