Tiistaina 19.6.2012 lähdimme aamulla ani varhain tasan kello kymmenen Ninskin bestassa kyydissä (HK-kyydit, Kurikka <-besta kyyditys + halpa, suosittelemme lämpimästi, ei tyhjennä kukkaroa).

tievan perheleiri 7Kun olimme perillä, meidän piti kävellä kaksi kilometriä kullanhuuhdontapaikalle. Paikalle päästyämme meille tarjottiin mehua, kahvia ja korppuja ja istuimme nuotiolla sekä juttelimme niitä näitä.

Sen jälkeen kullanhuuhdontaporukka jaettiin kahtia: ilmajokiset ja lapualaiset olivat toinen porukka ja pyhäjärveläiset toinen.

Ensin teimme luontoretken Heikin kanssa. Kävimme Kulta-Jaskan mökillä ja meille muutenkin näytettiin kullanhuuhdonnan historiaa. Sen jälkeen meille näytettiin, miten kultaa huuhdotaan. Sitten me rupesimme huuhtomaan kultaa. Melkein kaikki löysivät kultahiput sekä osa otti talteen myös granaattia.

Kun olimme huuhtoneet kullat, menimme Kvartsikalliolle. Tämän jälkeen tulimme takaisin Ninskin kyytissä (heitti luisuus).

Reissu oli upea kokemus ja meistä voi tulla seuraavia Kulta-Jaskoja.

Maanantaina 18.6.2012 lähdimme aamulla ani varhain klo 9.40 Kiilopään vaellusreitille.

Lähdimme nousemaan tunturiin ja näimme poroja ja myyräkin kiiruhti edessämme. Maisemat olivat mitä upeimpia ja sääkin oli suotuisa.

Pysähdyimme eväitä syömään eräälle nuotiopaikalle ja sytytimme tulet.

Jatkoimme matkaa eteenpäin ja yhdessä tunturissa oli kaksi metriä lunta ja leikimme siellä lumisotaa, vaikka onkin jo kesäkuu. Pian olimmekin perillä lähtopaikalla. Viimeiset tosin olivat perillä vasta kun olimme heitä odottaneet tunnin ja kymmenen minuuttia.

Retki oli mukava ja saimme uuden ystävän. Kuviakin tuli otettua ja tässä alapuolella niistä parhaimmat.

tievan perheleiri 3

tievan perheleiri 4

Sunnuntaina 17.6.2012 olimme kalastamassa Sotajoella Pahaojan kämpällä.

tievan perheleiri 8

Lähdimme kalaan aamulla ani varhain kello 9.30. Perillä tutustuimme aitoon erämieheen nimeltään Kai, kutsumanimeltään Kaitsu. Kaitsun opastuksella saimme taimenen ja harjuksen. Kaitsu toimi myös sumpin keittäjänä ja luonto-oppaana. Jutustelimme niitä sun näitä ja otimme valokuvia ja puhuimme radiopuhelimilla.

Kalastaminen oli mukavaa ja näimme myös hienoja maisemia. Linja-auton hyytymisen takia jouduimme kävelemään lähes kolme kilometriä kalapaikalle. (Reitti olisi ollut sopiva Suurimpaan Pudottajaan.) Kaikin puolin retki oli onnistunut lukuun ottamatta joen pohjaan jääneitä uistimia. Kaitsu kiskoi myös koko ajan kaloja: taimenia, harjuksia, siikoja ja pari lohta.

Ja näimme myös teddy bear daddyn, joka nukkui sikeästi kuorsaten ja näki unta pienistä karhunpennuista, jotka juoksivat niityllä. Ja Satu heräsi retken jälkeen joka aamu samaan ääneen: Veeraaaa, älä mee sinne, tuu takasi!!

Ja sitten annettiin Kaitsulle tosi erämiehen lahjoja, muun muassa puukala, voiveitsi ja pienoisase. Kaitsulla on myös aito erämiehen asu. Kun olimme syömässä iltapalaa ja Kaitsu laittoi Sadun lautaselle muroja, veti Satu lautasen pois alta ja murot levasivat pöydälle. Kaitsu just laughed like always.

Sitten Jere kehitteli Kaitsulle laulun: Havumetsässä suhisee, erämies Kaitsu se siellä vain puhisee, kun perho ei koukkuun mee!!!!

PS Me ollaan BESTOJA!!!!

Tyttöjen, poikien ja heidän perheidensä telttaleiri järjestettiin Retkeily- ja kurssikeskus Tievatuvalla Saariselällä 16. - 21.6.2012.

tievan perheleiri 1

Leirille oli saapunut kaikkiaan 80 osanottajaa. Leiriläiset saivat kokea monia mielenkiintoisia ja elämyksellisiä retkiä Saariselän alueella. Ohjelmassa oli muun muassa kullanhuuhdontaa, kalastusta, yhteisiä iltanuotioita, pelejä ja leikkejä sekä hiljentymistä Tievakappelissa (kuvassa taustalla).

tievan perheleiri 2

tievan perheleiri 9

tievan perheleiri 6

Leirikuvat: Petri Katko, Satu Suokko, Anni Alakoskela, Antti Ketola ja Jere Hyvärinen