Notice: Undefined property: JCategoryNode::$rating_count in /home/jiipeele/public_html/plugins/content/vote/vote.php on line 69

Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono

Tiesitkö että, liikuntasuositusten mukaan sinun pitää liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia päivässä. Sinun ei tarvitse liikkua koko määrää kerralla, vaan voit tehdä sen pienissä pätkissä pitkin päivää.

arkiliikunta 1Kaikki yli kymmenen minuutin pituiset tuokiot lasketaan mukaan. Kaksitoista kymmenminuuttista päivän aikana tuottaa kaksi tuntia liikuntaa.

Sinun ei tarvitse olla himourheilija päästäksesi tavoitteeseen. Helpoin tapa on rytmittää liikkuminen tasaisesti pitkin päivää. Koulumatkat kävellen tai pyörällä, peliä ja leikkiä välitunneilla, pihapelejä ja -leikkejä koulun jälkeen. Illansuussa voit harrastaa jotain urheilulajia kavereiden kanssa tai urheiluseurassa.

Osa päivittäisestä liikunnasta pitää olla niin reipasta, että hengästyt ja saat sydämen sykkimään. Ja muutaman kerran viikossa sinun tulisi järjestää itsellesi vähintään puolen tunnin mittaisia tehokkaan liikkumisen jaksoja.

 

Ulos liikkumaan!

Nyt eletään talviliikunnan parasta aikaa. Aurinko paistaa ja hanget hohtavat. Kutsu kaverisi mukaan luistelemaan, hiihtämään tai mäkeä laskemaan.

Haasta omat taitosi ja kokeile erilaisia taitotemppuja. Lumesta on helppo muotoilla vaikka kuinka haastavia temppuratoja ja parkourin esteitä. Taitojen oppimisen kohdalla ei ole oikotietä onneen. Taidot oppii vain tekemällä ja toistamalla niitä tuhansia kertoja.

Haasta myös omat lihaksesi. Oma keho on riittävä vastus voimaharjoitteluun. Vedä leukoja ja punnerra, roiku, riipu ja heilu tai ota kaveri lisäpainoksi niin lihasvoimasi kehittyy.

Jos sinulla on intoa ja kiinnostusta urheilemiseen, niin sinun kannattaa mennä urheiluseuraan harrastamaan jotain mieleistäsi lajia. Kannattaa kokeilla useampia lajeja, jotta se itselle mieluisin löytyy. Seurassa saat uusia kavereita ja pääset mittaamaan omia taitojasi erilaisissa tapahtumissa ja kilpailuissa.

Television, tietokoneiden tai kännyköiden vankina et saa olla yli kahta tuntia päivässä. Liika istuminen ei ole hyväksi terveydelle. Sovi itsesi ja kavereiden kanssa selkeät pelisäännöt: kaksi tuntia ruutuaikaa edellyttää kahta tuntia liikkumista samana päivänä.

 

arkiliikunta 2

Tässä kaksi vinkkiä virikkeeksi

Ideageneraattorin avulla taiotaan tutusta pelistä tai leikistä uusi versio. Pelaajat kirjoittavat lapuille:

  1. pelin tai leikin nimen
  2. liikkumistapoja esimerkiksi hyppien, takaperin
  3. parin kanssa, silmät kiinni, hernepussi pään päällä

Nostetaan laput kolmesta korista ja aloitetaan ennen kokematon peli tai leikki. Voitte keksiä itse omat variaatiot.

Valitse hyvä musiikki ja treenaa lihaskuntoa vaihtamalla liikkeitä musiikin aikana. Esimerkiksi boxi-kyykyssä tanssiminen rasittaa mukavasti reisiä. Lihaskuntoliikkeitä yhdistelemällä syntyy helposti tanssikoreografia.

 

Jukka Karvinen
Lasten ja nuorten liikunnan asiantuntija
Valo ry

podetko univajettaHerätyskello soi. Antaa sen torkuttaa kerran, toisen ja kolmannenkin kerran. Alat heräillä kunnolla vasta ulkona, kun huomaat jo olevasi matkalla kouluun.

Koulussa haukottaa, silmät menevät väkisin kiinni oppitunnilla, varsinkin siinä vaiheessa, kun opettaja kertoo siitä miten Rooma valloitettiin. Odotat jo kovasti, että pääset kotiin, päiväunet mielessä. Se ei kuitenkaan tule kysymykseen, kun on kiiruhdettava harrastuksiin. Tässä vaiheessa ostat energiajuoman, jotta jaksat pysytellä hereillä. Illalla, kun olisi aika mennä nukkumaan, alkaakin se oma vapaa- ja seurusteluaika esimerkiksi tietokoneella tai puhelimessa. Siinä aika vierähtääkin pitkälle iltaan ja yöunet jäävät taas lyhyiksi. Tuntuuko tutulta?

Kiireinen ja epätasainen elämänrytmi (valvotaan myöhään esimerkiksi netissä seurustellen ja surffaillen), epäterveelliset elämäntavat, erilaiset huolet ja stressi ovat esimerkkejä syistä, miksi niin monet lapset ja nuoretkin ovat univajeessa. Energiajuomat sotkevat monien kohdalla unentarpeen tunnetta ja vaikuttavat monellakin muulla tapaa aivojen toimintaan ja terveyteen heikentävästi. Moni nuori nukkuu vain muutaman tunnin, kun unen tarve koululaisella on 8 - 10 tuntia. Ei ihme että väsyttää.

Uni ja lepo ovat tärkeitä asioita. Ne pitävät yllä terveyttä ja hyvinvointia monestakin syystä. Kun saa riittävästi unta ja lepoa, on virkeä, suorituskyky nousee, jaksaa liikkua, oppimistulokset paranevat kun jaksaa keskittyä. Sisäinen rauhallisuus lisääntyy kun jaksaa toimia arjessa ja iloita elämästä sekä ihmisistä. On aikaa jopa pysähtyä pohtimaan itseään ja omia ajatuksiaan. Lepo ja uni ovat siis tärkeitä lääkkeitä myös masennuksen ja ahdistuksen ehkäisyssä.

 

Miten itse rytmittäisit oman päiväsi?

paivarytmiMiten sitten voisi katkaista tämän univajauskierteen? Päiväunet eivät ole paras ratkaisu, vaan niiden tapojen muuttaminen, jotka vaikuttavat kierteeseen. Päivän rytmittäminen siten, että syöt, liikut, harrastat riittävästi ja terveellisesti, rentoudut ja hengailet kavereiden tai perheen kanssa sekä netissä tasapuolisesti. Liikunta ja harrastukset lisäävät unen tarvetta, riittävä ja terveellinen ruokailu tuo hyvinvointia, kavereiden ja perheen kanssa oleilu kuuluvuudentunnetta ja turvallisuutta. Miten itse rytmittäisit oman päiväsi? Merkitse ruokailut, liikunta, harrastukset, ystäväaika, perheaika, nettiaika, rentoutumis- ja lepoaika.

  • klo 7-8:
  • klo 11-13:
  • klo 14-16 :
  • klo 16-18:
  • klo 19-20:
  • klo 21:

Vinkki: Aamulla kannattaa herätä ajoissa, heti kellon soitua ja illalla jättää aikaa rauhoittumiseen sekä perheen kanssa seurusteluun. Tietokone kannattaa sulkea viimeistään klo 21.

Rentoutuminen ja hiljentyminen ovat hyviä tapoja katkaista päivän aikana kiireen tuntu. Ne vievät muutaman minuutin ja näitä pieni hetkiä voi järjestää pitkin päivää. Ne toimivat energiajuomien sijaan mielen virkistäjänä.

 

Pieni rentoutusharjoitus

  1. Mene rauhalliseen paikkaan.
  2. Pienennä valaistusta jos mahdollista, ota mukava asento ja sulje silmät.
  3. Hiljaisuus: kuuntele ääniä, rauhoitu.
  4. Hengitys: hengitä syvään, sisään ja ulos.
  5. Keho: rentouta koko keho, jokainen osa yksitellen, keskity.
  6. Mieli: rentouta mieli tekemällä mielikuvitusmatka johonkin mukavaan paikkaan.
  7. Lopetus: käynnistä "moottori" uudestaan: avaa silmät, laita valot päälle, ravistele kehosi osat hereille.

 

Tuulia Aho toimii kehityspäällikkönä Väestöliitossa

askartelu

pelitjaleikit

pyhatjuhlat

moniakulttuureja